Εξαγορά Opel από PSA: Όλες οι λεπτομέρειες της συμφωνίας

Εξαγορά Opel από PSA: Όλες οι λεπτομέρειες της συμφωνίας

Ο Όμιλος PSA (Peugeot, Citroën, DS) συμφώνησε με την General Motors για την εξαγορά της Opel, έναντι τιμήματος που ανέρχεται στα 2,2 δις ευρώ, δημιουργώντας έτσι την δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης.

Στη συμφωνία περιλαμβάνεται η Opel, το βρετανικό παρακλάδι της Vauxhall και όλες οι οικονομικές υπηρεσίες της GM στην Ευρώπη.

Σε αυτό το τελευταίο επιχειρησιακό κομμάτι θα αναμιχθεί και η γαλλική τράπεζα BNP Paribas SA, η οποία θα εξαγοράσει το 50% των οικονομικών υπηρεσιών της GM αντί 450 εκατομμυρίων ευρώ. Η GM, η οποία κατείχε την Opel για σχεδόν 90 χρόνια, αποφάσισε να αποσυρθεί από την ευρωπαϊκή αγορά, μετά από την αποτυχία του ευρωπαϊκού τμήματος να επανέλθει σε κερδοφορία το 2016, μετά από επτά συνεχόμενα έτη ζημιών, που οδήγησαν σε απώλεια σχεδόν 8,9 δις ευρώ από το 2009.

Σύμφωνα με κοινή δήλωση της PSA και της GM, η εξαγορά της Opel από την γαλλική αυτοκινητοβιομηχανία θα δημιουργήσει ετήσια εξοικονόμηση οικονομικών πόρων, που το 2026 θα ανέλθουν στα 1,7 δις ευρώ. Η ζημιογόνα αυτή τη στιγμή Opel αναμένεται να χτίσει ένα επιχειρησιακό περιθώριο κέρδους 2% μέχρι το 2020, που θα ανέλθει στο 6% μέχρι το 2026.

Η PSA προσδοκά ότι με την προσθήκη περίπου 1,2 εκατομμυρίων αυτοκινήτων της Opel ανά έτος, θα ενισχυθεί η συνολική κερδοφορία του Ομίλου. Αυτό θα γίνει εξαιτίας της διασποράς του κόστους εξέλιξης νέων οχημάτων, αλλά και της μάλλον αναπόφευκτης περικοπής στην παραγωγή, άρα και σε θέσεις εργασίας, καθώς και οι δύο εταιρείες διαθέτουν παρόμοια προϊόντα μαζικής κατανάλωσης, τα οποία παράγονται σε χώρες με υψηλά ημερομίσθια, όπως η Γαλλία, η Γερμανία και η Βρετανία.

«Είμαστε σίγουροι ότι η κερδοφορία της Opel θα αρχίσει να αυξάνεται με τη δική μας υποστήριξη» ανέφερε σε δήλωσή του ο CEO του Ομίλου PSA, Carlos Tavares και συνέχισε: «Έχοντας ήδη αμφότεροι δημιουργήσει εξαιρετικά αυτοκίνητα για την Ευρωπαϊκή αγορά, ξέρουμε ότι η Opel είναι η πιο κατάλληλη συμμαχία για εμάς».

Η αποχώρηση της GM από την Opel θα οδηγήσει σε μία μη ταμειακή χρέωση της τάξης των τεσσάρων με 4,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με τη συμφωνία θα γίνουν προσπάθειες για τη ρευστοποίηση ζημιογόνων περιουσιακών στοιχείων και θα απελευθερωθούν έτσι περίπου 2 δις δολάρια σε μετρητά, τα οποία θα χρησιμοποιηθούν για επαναγορά μετοχών. Η αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία θα έχει επίσης το δικαίωμα αγοράς μετοχών της PSA, μέσω εγγυήσεων που θα εκδοθούν ως μέρος της συνολικής συμφωνίας.

Η GM και η PSA θα εξακολουθήσουν να τηρούν τη δέσμευση της Opel να προμηθεύει την αυστραλιανή Holden, καθώς και τη Buick με συγκεκριμένα μοντέλα. Οι δύο εταιρείες πιθανότατα να συνεργαστούν και στην εξέλιξη κυψελών καυσίμων. Η συμφωνία θα αναδείξει την PSA ως δεύτερη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, πίσω από το VW Group. Θα υποσκελίσει δηλαδή την συμπατριώτισσα Renault, η οποία τα τελευταία χρόνια βλέπει μια σταθερή κάμψη στα μερίδια αγοράς.


Η ίδια η PSA ουσιαστικά είχε διασωθεί από τη χρεοκοπία το 2014, με χρήματα που επένδυσε το Γαλλικό Κράτος και η κινέζικη Dongfeng Motor Corp. Ωστόσο από εκείνη την χρονιά η ανάκαμψη είναι εντυπωσιακή, χάρη και στις προσπάθειες του CEO της εταιρείας, Carlos Tavares. Με τη σημερινή συμφωνία εξαγοράς της Opel, ο Tavares φιλοδοξεί να δημιουργήσει έναν «Ευρωπαίο πρωταθλητή», μέσω της περικοπής του κόστους, της κοινής εξέλιξης νέων τεχνολογιών και αυτοκινήτων και της εκμετάλλευσης του κύρους που έχει η γερμανική τεχνολογία. Με την προσθήκη της Opel, ο Όμιλος PSA θα έχει πλέον τον έλεγχο του 16% της ευρωπαϊκής αγοράς, πίσω μόνο από το VW Group, το οποίο κατέχει το 24%
Ουσιαστικά η συγκεκριμένη συμφωνία είναι η δεύτερη και πιο σημαντική πράξη της αρχικής συμφωνίας συνεργασίας των δύο εταιρειών, για από κοινού εξέλιξη συγκεκριμένων μοντέλων. Μάλιστα σε εκείνη την πρώτη συμφωνία το 2013, η GM είχε πουλήσει το 7% των μετοχών της στην PSA. Οι αμερικάνοι θεώρησαν ότι τελικά η πρώτη συμφωνία αποδείχτηκε κατώτερη των προσδοκιών τους.

Παρόλα αυτά τα κέρδη εκείνης της συμφωνίας για συνεργασία μόλις τώρα αρχίζουν να διαφαίνονται. Τον Φεβρουάριο η Opel αποκάλυψε το νέο Crossland X, ένα μικρό crossover, που μοιράζεται το ίδιο πάτωμα με το νέο Citroën C3. Ένα μεγαλύτερο σε μέγεθος SUV θα παρουσιαστεί από την Opel αργότερα μέσα στο 2017, το οποίο όμως θα κατασκευάζεται σε εργοστάσιο της PSA στη Γαλλία.

Ο Tavares αναμένεται να εφαρμόσει στην Opel το ίδιο σχέδιο εξυγίανσης που επέβαλε και στην PSA. Αυτό σημαίνει περικοπές σε θέσεις εργασίας, πάγωμα των μισθών και κατάργηση μη εμπορικών μοντέλων. Στην PSA πάντως το σχέδιο απέδωσε. Από ζημιογόνα το 2012, έγινε κερδοφόρα το 2015 και το 2016 είχε κέρδη της τάξης των 2,7 δις ευρώ. Αυτή τη χρονιά μάλιστα, για πρώτη φορά από το 2011, η εταιρεία θα δώσει και μέρισμα στους μετόχους.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube