Οδηγούμε την Mercedes-Benz B-class Electric Drive

Εξαιρετικά ραφιναρισμένη, προσπερνά αστραπιαία και εντυπωσιάζει με την άνεση και τη συμπεριφορά της στο δρόμο. Έχει όμως περιορισμένη αυτονομία.

Αυτή είναι η αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοση της πρόσφατα ανανεωμένης Mercedes-Benz B-Class.

Αντί να ακολουθήσει το παράδειγμα του BMW i3 και να φτιάξει ένα ηλεκτρικό μοντέλο με δική του, καινοτόμο αρχιτεκτονική, η Mercedes βάσισε την B-Class ED στο μοντέλο παραγωγής, που χρειαζόταν περιορισμένες μηχανολογικές μετατροπές.

Εμπνευσμένο από τις πρώτες A-Class και B-Class, το μοντέλο της νέας γενιάς έχει –στη συγκεκριμένη έκδοσή του– διπλό πάτωμα τύπου «σάντουιτς» στο πίσω μισό του πλαισίου του.

Η Mercedes ονομάζει τη διάταξη αυτή Energy Space” καθώς το υπερυψωμένο πάτωμα στο πίσω μέρος της καμπίνας ελευθερώνει χώρο για την μπαταρία ιόντων λιθίου στην ηλεκτροκίνητη B-Class και για τρεις δεξαμενές CNG στο μοντέλο που κινείται με φυσικό αέριο.

Ως αποτέλεσμα, η Electric Drive είναι πρακτικά το ίδιο ευρύχωρη με τις συμβατικές B-Class, που σημαίνει ένα μεγάλο πορτμπαγκάζ 500 λίτρων, άφθονο χώρο για τα πόδια και το κεφάλι των επιβατών κι ένα κάθισμα συνοδηγού που μπορεί να διπλώσει προς τα εμπρός (έξτρα εξοπλισμός) ώστε να χωρούν στην καμπίνα αντικείμενα με μήκος πολύ πάνω από δύο μέτρα.

Το σύστημα ηλεκτροκίνησης είναι προέλευσης Tesla – αν και, περιέργως, την ημέρα της παρουσίασης του μοντέλου στον Τύπο, η Daimler πούλησε το 4% της Tesla που κατείχε από το 2009.

Η B-Class ED έχει τρία διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας. Στο “Economy Plus” (Ε+) –που προορίζεται για ταξίδια με σταθερή ταχύτητα– η ισχύς του κινητήρα μειώνεται στους 88 PS και η τελική ταχύτητα στα 110 km/h ώστε να εξοικονομείται ρεύμα. Στο “Economy” (E) η ισχύς μειώνεται στους 133 PS ενώ στο “Sport” (S) ο οδηγός έχει στη διάθεσή του την πλήρη ιπποδύναμη των 180 PS. Όμως η πλήρης ισχύς είναι διαθέσιμη και με τα δύο προγράμματα οικονομίας, αν ο οδηγός κάνει kick-down πατώντας όλο το γκάζι.

Αν το αυτοκίνητο είναι εφοδιασμένο και με το έξτρα σύστημα ασφάλειας Collision Prevention Assist Plus”, τότε έχει κι ένα σύστημα ανάκτησης ενέργειας 4 σταδίων που ελέγχεται με ραντάρ. Παίρνοντας πληροφορίες από το ραντάρ για την κίνηση μπροστά του, το αυτοκίνητο μπορεί να κόβει αυτόματα ταχύτητα ανακτώντας ενέργεια με τη γεννήτρια και φορτίζοντας έτσι την μπαταρία του. Το ίδιο γίνεται και στις κατηφόρες. Αντίθετα, αν ο δρόμος μπροστά είναι καθαρός ή τα προπορευόμενα οχήματα απομακρύνονται, το αυτοκίνητο μπαίνει σε λειτουργία sailing” και ρολάρει ελεύθερα χωρίς να ξοδεύει ρεύμα.

Η πλήρης φόρτιση της άδειας μπαταρίας από οικιακή πρίζα των 16Α παίρνει περίπου 9 ώρες. Σε τριφασική παροχή 400V/16A η μπαταρία χρειάζεται 3 ώρες για να φορτίσει.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Πραγματικά εντυπωσιακή. Σε επιδόσεις και ραφιναρισμένη λειτουργία, η ηλεκτρική B-Class είναι σαφώς ανώτερη από τις συμβατικές αδελφές της με κινητήρα βενζίνης ή ντίζελ. Η άφθονη ροπή και ο σχεδόν αθόρυβος τρόπος που κινείται κατατάσσουν την ED σε δική της κλάση.

Σε ραφιναρισμένη λειτουργία μπορεί να επισκιάσει κάποιες λιμουζίνες και στο προσπέρασμα κάμποσα GTi.

Αυτό που σε παραξενεύει είναι το γεγονός ότι ο εντυπωσιακός αυτός διπλός χαρακτήρας ανήκει σε ένα ταπεινό στην όψη μικρό MPV. Δεν ξέρουμε γιατί, αλλά ακόμα και η απόκριση στο τιμόνι και η άνεση της ανάρτησης της ηλεκτρικής B-Class είναι σημαντικά καλύτερες απ’ ό,τι στην αντίστοιχη πετρελαιοκίνητη B220 ή την Β200 φυσικού αερίου.   

Όλες οι νέες B-Class πάντως δείχνουν αναμφισβήτητα πιο όμορφες. Η κάπως «λιωμένη» εμφάνιση του προηγούμενου μοντέλου έχει βελτιωθεί χάρη στον νέο εμπρός προφυλακτήρα και στους τροχούς που γεμίζουν τώρα καλά τους θόλους.  

Το αυτοκίνητο έχει επίσης βολικές διαστάσεις, καλή εκμετάλλευση του χώρου και καλοφτιαγμένο εσωτερικό. Η οθόνη διαστάσεων tablet στο ταμπλό μπορεί να δείχνει για κάποιους υπερβολική, αλλά είναι ιδανικά τοποθετημένη και η απεικόνιση και τα γραφικά του συστήματος πλοήγησης είναι κορυφαίου επιπέδου. 

Να την αγοράσω;
Αναμφίβολα, αυτό είναι ένα εξαιρετικό στην οδήγηση αυτοκίνητο, πραγματικά απολαυστικό. Η άλλη πλευρά του νομίσματος είναι βέβαια η περιορισμένη αυτονομία της ηλεκτρικής B-Class και η πολύ χρονοβόρα φόρτιση (αν δεν υπάρχει βιομηχανική τριφασική παροχή).

Πάντως, υπάρχει η δυνατότητα της φόρτισης τη νύχτα, για κάποιον που κάνει λιγότερα από 160 km ημερησίως (η Mercedes μιλάει για 200 km αυτονομία).

Στην Αγγλία, με την κρατική επιδότηση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η B-Class ED κοστίζει περίπου όσο μια Β220 ντίζελ με αυτόματο κιβώτιο – και οδηγικά είναι μακράν καλύτερη.

Ακούγεται παράξενο, αλλά όσοι απολαμβάνουν την οδήγηση θα αγαπήσουν αυτή την B-Class, ανεξάρτητα από το πόσο «πράσινη» είναι.

Τι λέει το DRIVE
Η καλύτερη B-Class στο δρόμο, και με διαφορά. Ελάχιστο κόστος κίνησης, αλλά περιορισμένη αυτονομία και χρονοβόρα φόρτιση.   
Τιμή Από €48.000 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία Ασύγχρονος ηλεκτροκινητήρας, 180 PS/(δ.α.) rpm, 34,7 kgm/(δ.α.) rpm, μπαταρία ιόντων λιθίου 28 kWh, αυτόματο κιβώτιο 1 σχέσης, κίνηση στους εμπρός τροχούς, μεταβλητή ανάκτηση ενέργειας.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100
km/h 7,9”
Τελική ταχύτητα 160* km/h
Κατανάλωση 16,6 kWh/100 km
Αυτονομία 160-200 km
Εκπομπές CO2 0 g/km
Διαστάσεις 4.353 x 1.786 x 1.557 mm
Μεταξόνιο 2.699 mm
Χώρος αποσκευών 486 lt
Βάρος 1.725 kg
Στοιχεία κατασκευαστή. *Ηλεκτρονικά περιορισμένη