Φρένο στις επιδόσεις: Η Κίνα βάζει όριο στα 0-100 km/h

Φρένο στις επιδόσεις: Η Κίνα βάζει όριο στα 0-100 km/h

Νέος κανονισμός προτείνει χειροκίνητη ενεργοποίηση για πλήρη ισχύ μετά από κάθε εκκίνηση, περιορίζοντας προσωρινά την επιτάχυνση 0-100 km/h για λόγους οδικής ασφάλειας.

Zeekr 001 FR

Η εποχή της ηλεκτροκίνησης έχει αλλάξει ριζικά ό,τι γνωρίζαμε για τις επιδόσεις. Σήμερα ακόμη και ένα οικογενειακό σεντάν ή SUV μπορεί να εκτοξευτεί από στάση στα 100 km/με ρυθμούς που μέχρι πρότινος άγγιζαν τα σούπερκαρ. 

Όμως η Κίνα φαίνεται αποφασισμένη να «χαλιναγωγήσει» τη νέα αυτή πραγματικότητα, με ένα σχέδιο κανονισμού που προβλέπει περιορισμό της επιτάχυνσης κάθε αυτοκινήτου μετά από κάθε εκκίνηση.

Η Κίνα βάζει φρένο στα εξωφρενικά 0-100 km/h των ηλεκτρικών αυτοκινήτων

Σύμφωνα με το υπό διαβούλευση πλαίσιο, το οποίο εντάσσεται στην αναθεώρηση του εθνικού προτύπου «Technical Specifications for Power-Driven Vehicles Operating on Roads», κάθε επιβατικό αυτοκίνητο θα πρέπει να εκκινεί σε ένα προκαθορισμένο λειτουργικό πρόγραμμα στο οποίο ο χρόνος επιτάχυνσης 0-100 km/h δεν θα μπορεί να είναι μικρότερος από 5’’. Μόνο εφόσον ο οδηγός επιλέξει χειροκίνητα διαφορετικό πρόγραμμα οδήγησης, το αυτοκίνητο θα μπορεί να αξιοποιήσει πλήρως τις επιδόσεις του.

Η ρύθμιση αφορά όλα τα επιβατικά αυτοκίνητα ανεξαρτήτως κινητήριας τεχνολογίας, ωστόσο είναι προφανές πως οι μεγαλύτερες συνέπειες θα αφορούν τα ηλεκτρικά μοντέλα με εκρηκτικές επιταχύνσεις. Αυτά που έχουν κάνει το «0-100» παιχνίδι, όπως τα Xiaomi SU7 Ultra (1,98’’), Zeekr 001 FR (2,02’’), Tesla Model S Plaid (2,1’’) ή BYD Yangwang U9 (2,36’’), θα πρέπει μετά από κάθε εκκίνηση να ξεκινούν «συγκρατημένα», εκτός αν ο οδηγός επιλέξει ο ίδιος το πλήρες πρόγραμμα ισχύος.

Zeekr 001 FR

Η πρόταση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο μέτρων οδικής ασφάλειας που επεξεργάζεται το Πεκίνο, αντικαθιστώντας το ισχύον πρότυπο GB 7258-2017. Στόχος είναι να περιοριστούν τα φαινόμενα απερίσκεπτης οδήγησης και απότομων εκκινήσεων, κυρίως στις αστικές περιοχές όπου η ακαριαία ροπή των ηλεκτρικών κινητήρων συχνά οδηγεί σε απώλεια ελέγχου.

Το νέο κανονιστικό πλαίσιο προβλέπει ότι το «αργό» πρόγραμμα εκκίνησης θα ενεργοποιείται αυτόματα με κάθε εκκίνηση ή επανεκκίνηση του αυτοκινήτου (πλην των λειτουργιών start-stop) και θα μπορεί να απενεργοποιηθεί μόνο χειροκίνητα από τον οδηγό. Πρακτικά, θα λειτουργεί όπως ένα είδος «Eco mode» που περιορίζει ηλεκτρονικά την απόδοση του συστήματος κίνησης μέσω λογισμικού, μειώνοντας την ισχύ και τη ροπή στην εκκίνηση.

Εάν η κινεζική πρόταση εγκριθεί, θα πρόκειται για το πρώτο παράδειγμα ρύθμισης που επιβάλλει τέτοιον περιορισμό στην απόδοση των αυτοκινήτων κατά την εκκίνηση. Η συζήτηση έχει ήδη προκαλέσει αντιδράσεις στην τοπική αγορά, καθώς πολλοί οδηγοί και κατασκευαστές θεωρούν ότι τέτοιου είδους περιορισμοί αλλοιώνουν την οδηγική εμπειρία και πλήττουν το προφίλ επιδόσεων που συνοδεύει τα σύγχρονα ηλεκτρικά μοντέλα. 

Από την άλλη, οι ρυθμιστικές αρχές τονίζουν πως η πρόθεση δεν είναι να τιμωρηθεί η τεχνολογία, αλλά να εξασφαλιστεί ότι οι επιδόσεις δεν χρησιμοποιούνται απερίσκεπτα.

Rolls-Royce Phantom

Παράλληλα, εξετάζεται και ένας δεύτερος κανονισμός με την ονομασία «Safety Specifications for Power-Driven Vehicles Operating on Roads», που προβλέπει νέα υποχρέωση για αυτοκίνητα με μήκος άνω των 6 μέτρων. Αυτά θα πρέπει να διαθέτουν λειτουργία συναγερμού υπέρβασης ταχύτητας, η οποία θα ενεργοποιείται οπτικά ή ηχητικά όταν το αυτοκίνητο ξεπερνά το μέγιστο επιτρεπόμενο όριο (100 km/h). Η διάταξη αυτή αναμένεται να επηρεάσει κυρίως επιμηκυμένες λιμουζίνες, όπως η Rolls-Royce Phantom VII Extended Wheelbase (6,092 mm), η οποία εμπίπτει στα όρια, ενώ ο διάδοχός της, με μήκος 5.982 mm, τα αποφεύγει οριακά.

Αν τελικά εφαρμοστούν οι δύο νέες ρυθμίσεις, η Κίνα θα αποτελέσει την πρώτη χώρα που επιχειρεί να «ρυθμίσει» όχι μόνο την ταχύτητα, αλλά και τον τρόπο με τον οποίο αυτή αποδίδεται. Ένα μέτρο που, αν και φαινομενικά περιοριστικό, δείχνει την κατεύθυνση προς την οποία κινούνται τα σύγχρονα πλαίσια ασφάλειας στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

 

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google News Facebook Twitter Instagram YouTube