Λευτέρης Αυγενάκης: Η Ελλάδα θα επιστρέψει στον παγκόσµιο χάρτη του motorsport

Λευτέρης Αυγενάκης: Η Ελλάδα θα επιστρέψει στον παγκόσµιο χάρτη του motorsport

Συνέντευξη με τον υφυπουργό Αθλητισμού - «Έχουµε αναπτύξει µια άριστη σχέση µε τη FIA που θα µας δώσει στο µέλλον την ευκαιρία, να διεκδικήσουµε και άλλες διεθνείς διοργανώσεις»

Η ΑΛHΘΕΙΑ είναι πως δεν έχουµε συνηθίσει η πολιτεία να δείχνει µεγάλη ευαισθησία και ενδιαφέρον για τον µηχανοκίνητο αθλητισµό.

Επίσης, αλήθεια είναι πως ο υφυπουργός Αθλητισµού Λευτέρης Αυγενάκης εκδήλωσε από την πρώτη σχεδόν ηµέρα που ανέλαβε καθήκοντα ένα ιδιαίτερο ενδιαφέρον να βάλει σε τάξη τα του αθλητισµού γενικότερα και ειδικότερα ό,τι αφορά στο µηχανοκίνητο σπορ, έχοντας και ο ίδιος µια ξεχωριστή αγάπη για το αντικείµενο.

Δύσκολη εξίσωση. Δεν είναι της παρούσης να παραθέσουµε τις παθογένειες που σε κάθε περίπτωση είτε λιγότερο είτε περισσότερο είναι γνωστές σε όλους. Το ζητούµενο είναι να αναβαθµιστούν σε πρώτο χρόνο οι ελληνικοί αγώνες και παράλληλα να επανέλθει η χώρα στο καλαντάρι των διεθνών διοργανώσεων. Άλλωστε και ο ίδιος ο κ. Αυγενάκης σε δηµόσιες δηλώσεις του αυτό που τονίζει είναι το µέλλον, αφήνοντας κατά µέρος τις παθογένειες του παρελθόντος.

Κάπως έτσι, βρεθήκαµε να συζητάµε για το µέλλον του µηχανονικήτου αθλητισµού στη χώρα, σε µια συζήτηση που επιβεβαίωσε την πολιτική βούληση για αναβάθµιση του χώρου. Και επί της ουσίας, είναι αυτή η πολιτική βούληση που τόσα χρόνια έλειπε. Ωστόσο, επιµένουµε να έχουµε την άποψη του για το «γιατί χάσαµε τις διεθνείς διοργανώσεις;», οπότε και µας απαντά.

«Το Ράλι Ακρόπολις αποτελούσε τη µοναδική διοργάνωση επιπέδου Παγκόσµιου Πρωταθλήµατος που λάµβανε χώρα στην Ελλάδα σταθερά εδώ και 60 χρόνια. Το 2014, λόγω των οικονοµικών δυσχερειών που αντιµετωπίζαµε στην Ελλάδα, έχασε την θέση του στο καλαντάρι και περιελήφθη έως και το 2018 στο πρόγραµµα του ERC, από το οποίο χάθηκε και λόγω πολιτικής βούλησης. Ο εθνικός µας αγώνας είναι ένα κεφάλαιο για τη χώρα µας που όφειλαν όλες οι κυβερνήσεις να υποστηρίζουν. Στο παρελθόν θεωρήθηκε πως αποτελεί ένα «άθληµα ελίτ», έχασε την αίγλη του -ξέφτισε θα έλεγα- όχι από εξωτερικούς παράγοντες, αλλά κυρίως από το εσωτερικό, µε την προηγούµενη κυβέρνηση να δίνει το τελειωτικό χτύπηµα.

Εµείς επιδιώκουµε να κάνουµε µια νέα αρχή. Δεν σκοπεύουµε να αναλωθούµε στο παρελθόν, αλλά στο πώς θα διαµορφώσουµε το µέλλον του µηχανοκίνητου αθλητισµού στη χώρα. Αυτός είναι τώρα ο στόχος µας».

aygen

Ύστερα από την ΕΛΠΑ είχαµε την ΟΜΑΕ. Η πρώτη βούλιαξε µέσα σε τεράστια χρέη. Η δεύτερη κατηγορήθηκε για οικονοµικές ατασθαλίες και άλλα πολλά. Πόσο εφικτό είναι να εξασφαλίσουµε την πολυπόθητη διαφάνεια;

Δυστυχώς, ο χώρος του µηχανοκίνητου αθλητισµού έχει ταλαιπωρηθεί πολύ. Σε ό,τι αφορά στην ΕΛΠΑ µε την ένδοξη ιστορία της στο ελληνικό motorsport, οι οικονοµικές ατασθαλίες των διοικήσεών της την οδήγησαν στην καταστροφή. Η ΟΜΑΕ από την άλλη ταλανίζεται µέσα σε ήσσονος σηµασίας αντικρουόµενες απόψεις. Η διαφάνεια όµως είναι η αρχή. Γι’ αυτό και προχωρήσαµε µε µπροστάρη την πολιτεία στη σύσταση της Οργανωτικής Επιτροπής για τη Διεκδίκηση και Διοργάνωση µεγάλων Διοργανώσεων Μηχανοκίνητου Αθλητισµού, µε εµβληµατικές προσωπικότητες από τον χώρο του αυτοκινήτου και του αγωνιστικού αυτοκινήτου.

Σκοπός µας είναι να ενώσουµε δυνάµεις, να διασφαλίσουµε τη διαφάνεια στον χώρο και να διοργανώσουµε ασφαλώς µε την ΟΜΑΕ -που εξακολουθεί να έχει κεντρικό ρόλο- τον καλύτερο αγώνα που είχαµε ποτέ.

Η πολιτεία συµµετέχει σε αυτή την προσπάθεια όχι γιατί οι άνθρωποι του µηχανοκίνητου δε µπορούν να το κάνουν. Είναι όλοι τους -και έχω πολλές περιπτώσεις κατά νου- εξαιρετικοί και µε µεγάλη αγάπη για το σπορ. Η πολιτεία έρχεται να αγκαλιάσει ένα όραµα, να εγγυηθεί και να ενισχύσει την αξιοπιστία των εθνικών φορέων στο εξωτερικό.

Δεν είναι λίγο φιλόδοξο να ξεκινάµε να φέρουµε διεθνείς αγώνες στην Ελλάδα, όταν οι ελληνικοί αγώνες φυτοζωούν;

Εγώ θα συµφωνήσω πως πράγµατι είναι φιλόδοξο, αλλά γιατί δεν πρέπει να είµαστε φιλόδοξοι; Το γεγονός ότι οι ελληνικοί αγώνες δεν είναι επιπέδου εξωτερικού, δεν σηµαίνει πως πρέπει να χαµηλώσουµε τον πήχη. Μάλιστα όσο χαµηλώνουµε τον πήχη, τελικά περνάµε από κάτω. Στόχος µας είναι οι µεγάλες διοργανώσεις οι οποίες θα αναβαθµίσουν και το εγχώριο προϊόν. Και για να κάνω µια διευκρίνιση. Δεν θεωρώ ότι έχουµε κακές διοργανώσεις. Έχουµε ορισµένες πολύ ξεχωριστές διοργανώσεις, όπως το Rally Greece Off Road το οποίο όπως φαίνεται βρίσκεται στον προθάλαµο για να ενταχθεί στο ηµερολόγιο της FIA και θα βοηθήσει και η πολιτεία σε συνεργασία -επαναλαµβάνουµε- µε την ΟΜΑΕ. Και ήδη κάνουµε ενέργειες προκειµένου να αναβαθµίσουµε ελληνικούς αγώνες, όπως το PICK Πάτρας και τα Dirt Games.

To motorsport είναι ακριβή ενασχόληση. Τόσο για τους συµµετέχοντες όσο και για τις υποδοµές που πρέπει να υποστηρίξουν το σπορ καθαυτό. Πώς σκοπεύετε να υποστηρίξετε/αναβαθµίσετε/χρηµατοδοτήσετε τις τελευταίες; (πίστες για καρτ, για αγώνες αυτοκινήτων, µοτοσικλετών κ.τ.λ.)

Το motorsport παγκοσµίως στηρίζεται τόσο ιδιωτικά όσο και κρατικά. Η κρατική στήριξη φέρνει την σταθερότητα και την εγγύηση που απαιτείται για να έρθουν οι χορηγοί. Εν συνεχεία είναι στο χέρι όλων µας η ιδιωτική στήριξη να αναλάβει το µεγαλύτερο µέρος της χρηµατοδότησης και το κράτος να λειτουργεί επικουρικά.

Σε ό,τι αφορά τις εγκαταστάσεις -όχι µόνο για το motorsport- πεποίθησή µου είναι ότι πρέπει να µπορούν να είναι αυτοχρηµατοδοτούµενες ή να λειτουργούν µε ένα µίνιµουµ ανταποδοτικότητας. Άρα µε σχέδιο και προγραµµατισµό, µπορούµε να µιλήσουµε για την υλοποίηση τέτοιων εγκαταστάσεων, αλλά βήµα βήµα. Όχι εξαγγελίες χωρίς αντίκρισµα. Είµαστε φιλόδοξοι, αλλά όχι υπερφίαλοι.

Επιπλέον, θέλουµε να αναπτύξουµε το motorsport και για λόγους οδικής ασφάλειας. Χώρες µε ανεπτυγµένο το motorsport βρίσκονται πολύ χαµηλά στα τροχαία ατυχήµατα. Στις πίστες καρτ και crosscars όπου προπονούνται οι νέοι αθλητές, µέσω της εµπλοκής τους αυτής θα γίνουν σπουδαίοι αθλητές αλλά ακόµα περισσότερο θα µπολιαστούν µε την σωστή αυτοκινητική παιδεία. Το κόστος που έχουµε σε ετήσια βάση από τα τροχαία υπερβαίνει τα 3 δισ. ευρώ. Αυτή η εικόνα µπορεί και πρέπει να βελτιωθεί. Επενδύοντας σε υποδοµές, µόνο ωφεληµένοι θα είµαστε. Και βέβαια ας µην ξεχνάµε πως υπάρχουν και ώριµες επενδυτικές προτάσεις, όπως η περίπτωση της Χαλανδρίτσας και είµαστε θετικοί προς τέτοιες προτάσεις.

aygen

Πώς πιστεύετε ότι θα προσελκύσετε χορηγούς για να υποστηρίξουν τους διεθνείς αγώνες;

Η χώρα µας επενδύει ένα πολύ σηµαντικό ποσό σε ετήσια βάση για να προβάλλει το τουριστικό προϊόν της στο εξωτερικό. Ένας τρόπος προβολής είναι οι διεθνείς αγώνες. Έχουµε την πεποίθηση ότι θα παράξουµε ένα πολύ υψηλού επιπέδου προϊόν και θα υπάρξει µεγάλος ανταγωνισµός και σε επίπεδο χορηγών.

Η Τουρκία πήρε φέτος και αγώνα WRC και αγώνα F1. Για να το κάνουν δίνουν γη και ύδωρ. Εµείς τι µπορούµε να προσφέρουµε ως αντιστάθµισµα ούτως ώστε να γίνουµε ελκυστικοί προς τους οργανωτές;

Εγώ δεν είµαι της άποψης ότι ακριβοπληρώνουµε ένα προϊόν για να λέµε ότι το έχουµε, εάν δεν αποδίδει τα χρήµατα τα οποία πληρώνουµε. Άρα ξεκαθαρίζω: Ένα πανάκριβο προϊόν που δεν µας αποδίδει, δεν το αγοράζουµε. Εµείς δεν θα παρασυρθούµε από το τι «αγοράζει» η Τουρκία ή οποιαδήποτε άλλη χώρα. Έχουµε άλλωστε πολύ ισχυρό brandname. Δε σκοπεύουµε να βάλουµε «το κάρο µπροστά από το άλογο», αγοράζοντας ένα προϊόν πανάκριβο και µετά να αναζητούµε τρόπους να (υπέρ)αποδώσει τα χρήµατά του.

Γι’ αυτό και η οργανωτική επιτροπή έχει ήδη ξεκινήσει τη σύνταξη στρατηγικού σχεδίου και έκθεσης ωφελιµότητας της χώρας σε οικονοµικό και διαφηµιστικό επίπεδο, από την διοργάνωση Διεθνών Αγώνων Μηχανοκίνητου Αθλητισµού, ώστε να ξέρουµε τι θέλουµε, τι περιµένουµε και τι θα αποδώσει το κάθε ευρώ που θα ξοδέψει το Ελληνικό Δηµόσιο.

Μέχρι σήµερα όµως, ξέρουµε ότι το Ράλι Ακρόπολις που µετεδίδετο τηλεοπτικά σε περισσότερες από 150 χώρες, συνέβαλλε πάρα πολύ στην προβολή της Ελλάδας ως τουριστικού προορισµού. Η αξία της προβολής από τις τηλεοπτικές µεταδόσεις του Ράλι Ακρόπολις σε παγκόσµιο επίπεδο, ανέρχεται σε €10.000.000 -σύµφωνα µε έρευνα που διεξήγαγε το 2012 η εταιρία Kantar για λογαριασµό της FIA.

Επίσης, το Ακρόπολις είχε θετικότατη επίδραση στην τοπική οικονοµία. Το ύψος του συναλλάγµατος υπολογίστηκε σε €8.000.000 µετά από έρευνα που διεξήγαγε η Οργάνωση του Αγώνα σε συνεργασία µε µεταπτυχιακούς φοιτητές στο πρόγραµµα Sports & Leisure Management του Πανεπιστηµίου του Sheffield, το 2012.

Είναι γνωστό ότι έχετε συνεχείς επαφές µε στελέχη της FIA. Με δεδοµένο ότι όλοι γνωρίζουµε ότι η χώρα µας έχει υποστεί τιµωρίες, τι ακριβώς συµφωνήσατε ώστε να ξεπεραστεί αυτό το «εµπόδιο»;

Είµαι σε πολύ στενή συνεργασία µε στελέχη της FIA και πράγµατι έχουµε προχωρήσει τις συνοµιλίες µε ορισµένα πολύ έµπειρα στελέχη του χώρου που έχουµε την τιµή ως χώρα να βρίσκονται στα όργανα της FIA, αλλά και ανθρώπους που συνοµιλούν µε υψηλόβαθµα στελέχη της, προκειµένου να υπερβούµε εµπόδια και προβλήµατα που µας έχει κληροδοτήσει το παρελθόν. Βρισκόµαστε σε καλό δρόµο και εκτιµάται η υπεύθυνη στάση της χώρας.

Οι άριστες σχέσεις που έχουµε θα µας δώσουν στο µέλλον την ευκαιρία, να διεκδικήσουµε και άλλες διεθνείς διοργανώσεις όπως αγώνες ταχύτητας στο αυτοκινητοδρόµιο των Σερρών, αγώνες αναβάσεων στα πανέµορφα βουνά µας, αγώνες καρτ και τη συµµετοχή της χώρας µας σε ένα πλήθος άλλων θεσµών της παγκόσµιας οµοσπονδίας.

Υπάρχουν χρέη προς τους promoter των διεθνών αγώνων (WRC, ERC) από προηγούµενες διοργανώσεις και αν ναι υπάρχει κάποια συµφωνία σε σχέση µε αυτά;

Έχω ζητήσει να τακτοποιηθούν άµεσα από την Οµοσπονδία όλες οι οφειλές. Δεν υπάρχει κάποια συµφωνία και οι διαβουλεύσεις µε τον promoter γίνονται µε όρους εχεµύθειας, οπότε δε θα ήθελα να κάνω κάποια αναφορά. Όµως, όπως θέλουµε να είναι εντάξει απέναντί µας οι εταίροι µας, ο promoter, η FIA κ.λπ., έτσι πρέπει να είµαστε κι εµείς και αυτό είναι προϋπόθεση ειλικρινούς διαλόγου και συνεργασίας που επιδιώκουµε να έχουµε.

aygenak

Μέσα στα σχέδιά σας είναι και η αναβάθµιση των αγώνων ιστορικών αυτοκινήτων και πώς;

Ασφαλώς. Τα ιστορικά αυτοκίνητα καταλαµβάνουν ένα πολύ µεγάλο µέρος του παγκόσµιου αλλά και του ελληνικού motorsport. Η αναβάθµιση των αγώνων ιστορικών οχηµάτων αποτελεί προτεραιότητα και πολύ σύντοµα θα ανακοινωθούν συγκεκριµένες πρωτοβουλίες. Τέτοιες διοργανώσεις αφήνουν και υψηλό οικονοµικό αποτύπωµα στις τοπικές οικονοµίες.

Προσωπικά ανήκω στους µεγάλους φίλους των ιστορικών οχηµάτων. Αποτελούν ένα νοσταλγικό ταξίδι σε άλλες εποχές. Αυτά τα αυτοκίνητα είναι πρωταγωνιστές µιας εποχής που κινείτο σε άλλους ρυθµούς και θαυµάζω τους ροµαντικούς εκείνους συλλέκτες που τα διατηρούν αστραφτερά και καλογυαλισµένα. Πραγµατικά τα ζηλεύω!

Πώς σκέφτεστε να πριµοδοτήσετε και να προωθήσετε νέα ταλέντα;

Ο θεσµός του καρτ αλλά και των Dirt Games είναι προς αυτή την κατεύθυνση. Από τη στιγµή που θα αναδειχτεί ένα κορυφαίο ταλέντο στην κατάλληλη ηλικία υπάρχουν αρκετές ελληνικές εταιρείες µε εξαγωγική δραστηριότητα που θα αξιολογούσαν σοβαρά µια συγκροτηµένη πρόταση. Η Επιτροπή Μηχανοκίνητου Αθλητισµού θα δουλέψει προς αυτή την κατεύθυνση.

Κλείνουµε σηµειώνοντας πως πλέον περιµένουµε να δούµε συγκεκριµένες προτάσεις και κυρίως αποτελέσµατα. Είµαστε πάντως βέβαιοι πως από το απόλυτο µηδέν του παρελθόντος, µπορούµε να δούµε φως στην άκρη του τούνελ…

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube