Test drive: Νέο Ford Focus RS

Test drive: Νέο Ford Focus RS

Μπορείς κάλλιστα να μεταφράσεις το τετρακίνητο Focus RS σε καταπάτηση των ιδανικών της Ford Performance. Και θα κάνεις ένα τεράστιο λάθος.

Κάθε νέα γενιά Focus RS είναι μια σημαντική είδηση για τη σπορ αυτοκίνηση. Υπάρχουν όμως δύο επιπλέον λόγοι που κάνουν ακόμα πιο ιδιαίτερη την τρίτη.

Αφενός είναι το 30στό Ford με τα διακριτικά RS, αφετέρου αφήνει πίσω του τη σχεδόν φανατισμένη προσέγγιση στην εμπρός κίνηση. Η τετρακίνηση ήταν μια ρεαλιστική ανάγκη προκειμένου να υλοποιηθεί το ισχυρότερο και ταχύτερο Focus όλων των εποχών. Κι επιτέλους ήρθε η στιγμή να δούμε τι κατάφερε, στο πεδίο που ονομάζεται ελληνική άσφαλτος κι έχει τους δικούς του όρους.

Το τερπνόν μετά του ωφελίμου
Όπως οφείλει, το RS είναι ασύγκριτα πιο μυώδες κι επιθετικό από το ST. Η μάσκα και οι αεραγωγοί του προφυλακτήρα κάνουν τη διαφορά εμπρός, ενώ πίσω οι δύο μεγαλύτερες εξατμίσεις και ο διαχύτης με το φως ομίχλης στο κέντρο του. Υπάρχει επίσης μια μεγάλη φτερούγα οροφής που υπηρετεί την αεροδυναμική ισορροπία, ενώ το πλαίσιο είναι 23% πιο άκαμπτο σε στρέψη από των συμβατικών Focus.

Το αμάξωμα φούσκωσε όπου χρειαζόταν για να δώσει επιπλέον χώρο στα μηχανικά μέρη και θυμίζει φορμαρισμένο αθλητικό κορμί. Ακόμα περισσότερο μάλιστα στο Nitrous Blue χρώμα (820 ευρώ προ φόρων) που τονίζει τις γραμμές του και δένει τέλεια με τις έξτρα σφυρήλατες 19άρες ζάντες (656 ευρώ προ φόρων). Είναι πιο ανθεκτικές, συνολικά 1,8 kg πιο ελαφριές και θα τις αναγνωρίσεις από τις δέκα ακτίνες αντί για τις 20 που έχουν οι -ίδιας διάστασης- στάνταρ χυτές.



Στην καμπίνα αντιθέτως, διαφορά από το ST κάνουν μόνο το κομμένο στο κάτω μέρος τιμόνι και τα έξτρα μπάκετ της Recaro (895 ευρώ προ φόρων) που είναι must. Καίτοι ψηλά τοποθετημένα, στηρίζουν εξαιρετικά το κορμί χωρίς να το ταλαιπωρούν. Δεν υπάρχουν αλλαγές στα υλικά, όμως η συνολική αίσθηση είναι πιο στιβαρή από των άλλων Focus, ενώ οι τέσσερις θέσεις εξακολουθούν να είναι πραγματικότητα, αλλά και το πορτμπαγκάζ των 260 lt ακόμα μικρότερο.

Ποτέ μη λες ποτέ
Θα ήταν ηθική ήττα για τη Ford να χρησιμοποιήσει μια συμβατική τετρακίνηση στο πλέον αντισυμβατικό μοντέλο της. Γι’ αυτό και δημιούργησε ένα σύστημα βασισμένο στο πιο δύσκολο πράγμα του κόσμου: Την ιδιοφυία της απλότητας.

Είναι κατά βάση απλό διότι χρησιμοποιεί μόνο ένα διαφορικό και εν πολλοίς λειτουργεί ως εξής: Ένας άξονας μεταφέρει συνεχώς κίνηση προς τους πίσω τροχούς, με 2% ταχύτερη περιστροφή από των εμπρός. Εάν χρειαστεί, η κεντρική μονάδα ελέγχου που αναλύει δεδομένα 100 φορές το δευτερόλεπτο μπορεί να διοχετεύσει έως και το 70% της ροπής εκεί. Από αυτό το σημείο την παραλαμβάνουν δύο πακέτα συμπλεκτών το καθένα εκ των οποίων τροφοδοτεί έναν τροχό.

Ανάλογα με το ποσοστό σύμπλεξης των συμπλεκτών μπορείς -μέσα σε 0,06”- να έχεις έως και το 100% της ροπής δεξιά ή αριστερά, ενώ τα ηλεκτρονικά τριμάρουν κάθε στιγμή τα παραπάνω ποσοστά, ανάλογα με το πρόγραμμα που έχεις διαλέξει. Εκτός από τη βασική επιλογή έχεις ακόμα τη Sport, την Track και την Drift.



Τη ροπή παράγει ο 4κύλινδρος 2.3 EcoBoost της Mustang που έχει νέα τουρμπίνα, πιο ελεύθερη αναπνοή και βελτιώσεις στο καπάκι και τα χιτώνια. Έχει σχέση λατρείας με τη βενζίνη και δεν δυσκολεύεται να ξεπεράσει τα 20 lt/100 km, ενώ με τίποτα δεν πέφτει κάτω από τα εννέα. Αυτό δεν είναι κάτι για το οποίο θα ψέξεις πολύ το Focus RS, όμως σε συνδυασμό με το μικρότερο ρεζερβουάρ των 51 lt η αυτονομία ενίοτε αποδεικνύεται ενοχλητικά μικρή.

Όπως και να έχει αποδίδει 350 ίππους στις 6.000 rpm και 47,9 kgm σταθερά από τις 2.000 έως και τις 4.500 rpm. Χαμηλότερα το κατέβασμα επιβάλλεται, όμως μεταξύ 3.000 και 6.000 rpm δίνει τον καλύτερό του εαυτό.

Ακόμα και στη νορμάλ ρύθμιση έχει καλή απόκριση στο γκάζι και δεν λαχανιάζει έως τις 6.500 rpm. Ωστόσο τα μαντάτα από το χρονόμετρο είναι απλώς καλά. Με το launch control σε λειτουργία, το RS εκσφενδονίζεται μέχρι τα 100 km/h σε ένα ξερό 5άρι. Τα 200 km/h έρχονται σε 20,4”, τιμή αναντίλεκτα στο ύψος των περιστάσεων μα πέντε δευτερόλεπτα πίσω από μια Mercedes-AMG A 45 και 2,2” από ένα Audi S3 S tronic με 300 ίππους.

Το 6άρι κιβώτιο δε χάνει αλλαγή και σε βοηθά να έχεις σοβαρές ενδιάμεσες επιταχύνσεις με την κλιμάκωσή του, ενώ κουμπώνει θετικά, πάντα με μια ανεκτίμητη αίσθηση στιβαρότητας.

Κληρονομικό χάρισμα
Το νέο RS σε εντυπωσιάζει πρώτα απ’ όλα με το πόσο άνετο είναι στην καθημερινότητα. Με τη βασική ρύθμιση το μοτέρ ακούγεται ελάχιστα όσο πατάς με μέτρο το γκάζι, η εξάτμιση καθόλου, ούτε και η κύλιση. Η ανάρτηση είναι σφιχτή αλλά στρογγυλεύει εντυπωσιακά ό,τι χρειαστεί, οπότε μόνο ο πολύ μεγάλος κύκλος στροφής θα σε δυσκολέψει.

Διαλέγοντας Sport το μοτέρ ζωντανεύει σοβαρά, το τιμόνι βαραίνει και το κλαπέτο της εξάτμισης δίνει ηχηρά σκασίματα. Τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ δε σφίγγουν, όμως ελέγχουν άψογα τα 1.560 kg και εξασφαλίζουν πορεία που δεν επηρεάζεται από τις ανωμαλίες του δρόμου. Εάν θέλεις μπορείς να επιλέξεις ξεχωριστά τη σκληρή ρύθμιση, αλλά στο δρόμο δεν έχει νόημα.

Τα φρένα έχουν δύναμη και τέλεια αίσθηση, οπότε σε συνδυασμό με το απίστευτα στιβαρό μπροστινό σύστημα, τοποθετείς με απόλυτη ακρίβεια το νέο RS στην είσοδο της στροφής. Χάρη στα κοντά του ακρόμπαρα, το τιμόνι είναι εντυπωσιακά άμεσο και γρήγορο. Απέχει μισό κλικ από την απόλυτα τέλεια αίσθηση, ωστόσο αυτό δεν σε απομακρύνει από το στόχο σου: Να ξαναπατήσεις τάχιστα το γκάζι.

Ο πίσω εξωτερικός τροχός είναι ουσιαστικά το εκτελεστικό όργανο των μαγικών της τετρακίνησης. Δημιουργεί ένα τεχνητό, γλυκό πίβοτ της ουράς που εξελίσσεται σε ένα απαλό γλίστρημα με τα τέσσερα και το τιμόνι στην ευθεία.



Το Dynamic Torque Vectoring όπως το ονομάζει η Ford, λειτουργεί τέλεια κι εξασφαλίζει εκπληκτικό κράτημα, διαγράφοντας την υποστροφή από το λεξιλόγιο -και αυτού- του RS. Η μοιρασιά της ροπής είναι συνεχής και απόλυτα ακριβής, οπότε σύντομα μαθαίνεις πως να γλύφεις την κορυφή με τον εμπρός εσωτερικό τροχό, χωρίς να σπαταλάς ούτε δράμι από τη φόρα σου. Εάν πάλι θέλεις θέαμα, κανένα πρόβλημα. Το κορυφαίο Focus ακούει μοναδικά στη μεταφορά βάρους και διαγράφει τόξα ακριβείας γλιστρώντας με ασύλληπτη ταχύτητα και απόλυτο έλεγχο χωρίς την ανάγκη του ESP.

ΔEITE AKOMΗ Δοκιμάζουμε το Ford Focus ST

Διαλέγοντας Track, οι βασικές αλλαγές είναι δύο: Λιγότερο γλίστρημα από την ουρά και 40% πιο σφιχτή ανάρτηση που σχεδόν εκμηδενίζει την κλίση. Αποδεικνύεται πολύ σκληρή για τις ατέλειες του δρόμου, όμως σε άσφαλτο χαλί μετατρέπει σε ουσία κάθε σου κίνηση και κάνει το RS πιο απόλυτο, έτοιμο για πίστα. Όπως ακριβώς του ζήτησες δηλαδή. Μπορείς και πάλι να ρυθμίσεις την τροχιά σου μέσα στη στροφή, μπορείς να πατήσεις εκεί ακριβώς που θέλεις, μπορείς να ζητήσεις τα πάντα κι εκείνο θα σε υπακούσει.

Υπάρχει και η ρύθμιση Drift, που σου επιτρέπει να ντριφτάρεις με γκάζι σε fast forward τέμπο και με τα λάστιχα να σπαράζουν. Δεν έχει και πολύ νόημα, είναι όμως ενδεικτική για τις δυνατότητες αυτής της εκπληκτικής τετρακίνησης, που εν τέλει είναι και ο βασικός πρωταγωνιστής στο νέο RS.

Το Performance All Wheel Drive δεν πολλαπλασίασε τις σπορ ικανότητες του νέου RS. Αυτό ήταν το εύκολο. Το δύσκολο ήταν να το κάνει δίχως να κλέψει το οξυγόνο από τη φλόγα της επικοινωνίας του μαζί σου.

Και το κατάφερε τόσο καλά που δεν νοιώθεις ποτέ επιβάτης. Είσαι πάντα ο οδηγός και η μηχανολογική του αρτιότητα υποστηρίζει με ταλέντο όλα τα οδηγικά σου θέλω, γεννώντας το πιο απολαυστικό hot hatch που υπάρχει αυτή τη στιγμή. Με τέτοιο τρόπο μάλιστα, που τα 51.378 ευρώ -με τα νέα δεδομένα- να μοιάζουν ένα έως και λογικό αντάλλαγμα.

Τι λέει το DRIVE
Έχει αδιανόητες σπορ δυνατότητες χωρίς να σε κουράζει στην καθημερινότητα, όμως πάνω απ’ όλα δεν έχει ξεχάσει να επικοινωνεί με τον οδηγό του. Και το κάνει καλύτερα από κάθε ανταγωνιστή του. Γι’ αυτό και δεν υπάρχει περιθώριο για παρεξηγήσεις: Ο βασιλιάς των hot hatch, έχει και πάλι το μπλε οβάλ στη μάσκα του.
Τιμή από € 51.378
Τεχνολογία 2.261 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, twin scroll turbo, 350 PS/6.000 rpm, 47,9 (overboost) kgm/2.000-4.500 rpm, χειροκίνητο έξι σχέσεων, κίνηση στους τέσσερις τροχούς με ενεργή κατανομή της ροπής
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,0”
0-200 km/h 20,4”
0-400 m 13,3” @ 168,6 km/h
0-1.000 m 24,5” @ 213,4 km/h
60-160 km/h (με αλλαγές) 9,8”
50-80 km/h (3η) 2,3”
80-110 km/h (3η) 2,4”
80-110 km/h (4η) 3,0”
110-140 km/h (4η) 3,2”
110-140 km/h (5η) 4,0”
110-140 km/h (6η) 5,1”
Φρένα 100-0 km/h 38,1 m
Τελική ταχύτητα 266 km/h
Μέση κατανάλωση 14,2 lt/100 km
Εκπομπές CO2175 g/km
Διαστάσεις 4.390 x 1.823 x 1.472 mm
Βάρος 1.560 kg
Μετρήσεις DRIVE

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube