Test drive: Νέο Audi A4 1.4 TFSI S tronic

Test drive: Νέο Audi A4 1.4 TFSI S tronic

Δοκιμάζουμε το ολοκαίνουργιο A4, στην έκδοση με τον μικρότερο βενζινοκινητήρα και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη.

Το Α4 είναι το παραδοσιακό μπεστ-σέλερ της Audi και αυτό που την καθιέρωσε σε ένα χώρο τον οποίο μονοπωλούσαν πριν η Mercedes-Benz και η BMW.

To μοντέλο ξεκίνησε το 1972 ως Audi 80 και παράχθηκε σε τέσσερις γενιές. Η ονομασία του άλλαξε σε Α4, το 1994, και ακολούθησαν άλλες πέντε γενιές, με τις συνολικές πωλήσεις να ξεπερνούν σήμερα τα 12 εκατομμύρια.

Η τεράστια επιτυχία του Α4 είχε και έχει ως αποτέλεσμα η Audi να μην ξεφεύγει από τη βασική του συνταγή – όπως ακριβώς και η VW με το Golf. Το νέο μοντέλο, της πέμπτης γενιάς, δείχνει παρόμοιο με τον προκάτοχό του. Όμως η εξέλιξη είναι διαρκής και οι κρυφές και φανερές βελτιώσεις είναι πολλές.

Δίαιτα και ηλεκτρονική
Το νέο Α4 είναι χτισμένο πάνω στην καινούργια πλατφόρμα MLB-Evo της Audi, και η δομή του είναι υβριδική, από ειδικούς χάλυβες και αλουμίνιο. Αυτό, σε συνδυασμό με τους downsized κινητήρες, έχει συμβάλει ώστε κάποιες εκδόσεις να είναι έως και 120 kg ελαφρύτερες από πριν. Αντίστοιχη προσοχή έχει δοθεί και στην αεροδυναμική, με αποτέλεσμα έναν κορυφαίο συντελεστή οπισθέλκουσας Cd=0,23.

Ο κινητήρας 1.4 TFSI είναι επίσης νέος, εξολοκλήρου αλουμινένιος, με βάρος μόλις πάνω από 100 kg και προηγμένη τεχνολογία. Η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων, αλλά το Α4 της δοκιμής μας είχε το αυτόματο S tronic 7 σχέσεων, διπλού συμπλέκτη. Πρόκειται για ένα εξελιγμένο κιβώτιο δεύτερης γενιάς που ενσωματώνει και λειτουργία ελεύθερου τροχασμού (coasting) για περαιτέρω οικονομία καυσίμου.

Εξελιγμένη είναι και η ανάρτηση, με διατάξεις πέντε συνδέσμων εμπρός και πίσω. Η Audi προσφέρει τέσσερα διαφορετικά συστήματα ανάρτησης: για άνεση, για σπορ συμπεριφορά καθώς και δύο «ενεργά», προσαρμοζόμενης απόσβεσης Drive Select, το πιο σπορ από τα οποία είχε (ως έξτρα) το αυτοκίνητο της δοκιμής μας.

Τέλος, το νέο Α4 είναι λίγο μεγαλύτερο από το προηγούμενο: +25 mm σε μήκος, +16 mm σε πλάτος, αλλά με το ίδιο ύψος. Παρόμοια είναι και η αισθητική του, αλλά εκσυγχρονισμένη, με φαρδύτερη και χαμηλότερη μάσκα, εντονότερες ακμές και την Tornado line” που διασχίζει περιμετρικά όλο το αμάξωμα.

Κορυφαίο εσωτερικό
Η καμπίνα του Α4 είναι εξαιρετικά συγκροτημένη, με καθαρή, μοντέρνα σχεδίαση και κορυφαία ποιότητα. Ακόμη και η παραμικρή λεπτομέρεια είναι προσεγμένη και τα χειριστήρια λειτουργούν με μια «ακριβή» αίσθηση. Η γενική εντύπωση μπορεί να μην είναι αυτή της ζεστασιάς, αλλά το εσωτερικό αναδίδει έναν αέρα high-tech κομψότητας και καλού γούστου.

Το στάνταρ ταμπλό έχει αναλογικά όργανα με ανάμεσά τους την κλασική οθόνη πληροφοριών. Το Α4 της δοκιμής μας είχε όμως τον (έξτρα) ψηφιακό πίνακα Virtual Cockpit όπου μπορείς να επιλέξεις σε τι θα δώσεις έμφαση και να έχεις μεγάλη ευελιξία επιλογών σε ενδείξεις πληροφοριών και χαρτών πλοήγησης.

Στο κέντρο του στάνταρ ταμπλό υπάρχει μια οθόνη 7 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων (infotainment) ΜΜΙ της Audi, που έχει κι αυτό βελτιωθεί περαιτέρω σε λειτουργικότητα, απόκριση και γραφικά και κάνει mirroring σε όλα τα smartphones.

Η θέση οδήγησης ρυθμίζεται για να ταιριάξει σε κάθε σωματότυπο. Η ορατότητα είναι πολύ καλή με τα σύγχρονα κριτήρια και τα σπορ καθίσματα στηρίζουν σωστά το σώμα.

Ο χώρος είναι άφθονος για τους εμπρός επιβάτες. Οι πίσω έχουν κάμποσο «αέρα» μπροστά από τα γόνατά τους, αλλά το εσωτερικό ύψος είναι μόλις επαρκές. Σε πλάτος χωρούν να καθίσουν τρία άτομα, όμως ο μεσαίος επιβάτης θα ενοχληθεί από το πολύ εξογκωμένο τούνελ του δαπέδου.

Το πορτμπαγκάζ των 480 λίτρων έχει ακριβώς την ίδια χωρητικότητα με του ανταγωνισμού. Η πλάτη του πίσω καθίσματος διπλώνει ασύμμετρα (60/40) για περισσότερο χώρο, αλλά το άνοιγμα του πορτμπαγκάζ είναι μικρό και το κατώφλι φόρτωσης όχι χαμηλό.

Δεν δείχνει 1.400άρι
Στην πλάστιγγά μας, το 1.4 TFSI S tronic αποδείχτηκε 20 kg βαρύτερο από την αυτόματη Mercedes-Benz C180 των 156 PS, αλλά 60 kg ελαφρύτερο από την επίσης αυτόματη BMW 318i με τον 3κύλινδρο κινητήρα 1.5 των 136 PS.

Όπως και να ’χει, το Audi είναι ξεκάθαρα ταχύτερο από τους δύο άμεσους ανταγωνιστές του. Για την επιτάχυνση 0-100 km/h χρειάζεται μόνο 8,1” (Mercedes 9,0”, BMW 10,0”) και για το πρώτο χιλιόμετρο 29,2” (Mercedes 30,1”, BMW 31,6”).

Αντίστοιχη είναι η εικόνα και στις ρεπρίζ εν κινήσει, με το Α4 να χρειάζεται 4,3” για τo εικονικό προσπέρασμα των 80-110 km/h με kickdown, έναντι 4,4” της Mercedes και 5,3” της BMW.

Στην οδήγηση, ο 1.4 TFSI είναι πρόθυμος από χαμηλά και το 7τάχυτο κιβώτιο S tronic κρύβει τον μικρό κυβισμό του επιλέγοντας τη σωστή σχέση για κάθε περίσταση. Στα προγράμματα οδήγησης Comfort και Auto έχει την τάση να αλλάζει ταχύτητες νωρίς για οικονομία και ησυχία, αλλά στο Sport κρατάει τις στροφές ψηλά, για άμεση απόκριση και πιο έντονο φρενάρισμα με τον κινητήρα. Τελικά, μόνο σε αγωνιώδη προσπεράσματα μπορεί να νιώσεις πως ο κινητήρας έχει μόνο 1.400 κυβικά.

Το S tronic βοηθάει και στην οικονομία, αφού η μέση κατανάλωση του A4 1.4 TFSI ήταν μόνο 8,1 lt/100km – μια πολύ καλή τιμή, ίδια με της Mercedes C180 7G-tronic και κατά 0,3 lt/100km χαμηλότερη από εκείνη της BMW 318i Steptronic.         

Αποτελεσματικό, αλλά απόμακρο
Το νέο Α4 είναι αισθητά πιο άνετο από το προηγούμενο, ακόμη και στη Sport έκδοση με τους τροχούς 18 ιντσών και τα 40άρια λάστιχα. Παράλληλα, έχει και ακριβέστερη οδική συμπεριφορά, θυμίζοντας στο συμβιβασμό των δύο απαιτήσεων το πολύ καλό νέο Α3.

Στο πρόγραμμα Comfort του Drive Select, τα αμορτισέρ δίνουν αποτελεσματική απορρόφηση των ανωμαλιών του δρόμου, αλλά υστερούν λίγο σε απόσβεση επαναφοράς, αφήνοντας ενίοτε το αμάξωμα να πλέει ελαφρά. Στο πρόγραμμα Auto δεν έχεις τέτοια αίσθηση και στο Sport η ανάρτηση σφίγγει, προσφέροντας καλό έλεγχο του αμαξώματος χωρίς από την άλλη να κοπανάει στις λακκούβες.

Στο Sport το αυτοκίνητο επίσης χαμηλώνει κατά 23 mm και το τιμόνι παύει να είναι τόσο ελαφρύ στις χαμηλές ταχύτητες, αποκτώντας και αίσθηση που όμως είναι κάπως τεχνητή. Γενικά το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβές και ομαλό σε απόκριση, αλλά δεν έχει τη ζωντάνια και τη φυσική αίσθηση που θα εμπνεύσουν τον λάτρη της σπορ οδήγησης. Ούτε το ελαφρά υποστροφικό ζύγισμα θα τον εμπνεύσει. Όμως το Α4 δεν παύει να είναι ευχάριστο και ασφαλές στην οδήγηση, με μεγάλο περιθώριο πρόσφυσης και εξαιρετική σταθερότητα στις υψηλές ταχύτητες. Νιώθεις ότι εκεί έχει ρίξει το βάρος η Audi.

Εκεί και στην άνεση, με αποτελεσματική μόνωση των θορύβων από τον άνεμο και το δρόμο, αν και ο κινητήρας ακούγεται πιο πολύ απ’ όσο περιμένεις όταν πιέζεται. Στο ταξίδι πάντως το A4 είναι ιδιαίτερα ξεκούραστο, καθώς το σύστημα «ρολαρίσματος» (coasting) μειώνει ακόμη περισσότερο το θόρυβο από τον κινητήρα

Τέλος, τα φρένα δημιουργούν ένα αίσθημα ασφάλειας, με τη δύναμη, την προοδευτική τους απόκριση, την αίσθηση στο πεντάλ και την αντοχή τους στην εντατική χρήση.

Συμφέρουσα σχέση τιμής/εξοπλισμού
Οι τιμές του A4 1.4 TFSI ξεκινούν από τα 32.500 ευρώ, χωρίς απόσυρση. Η βασική BMW 318i μπορεί να ξεκινά από τα 30.900 ευρώ, όμως είναι λιτά εξοπλισμένη.

Αντίθετα, το Audi είναι πλούσια εξοπλισμένο, με στάνταρ ζάντες αλουμινίου (16”), φώτα Xenon plus, αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, εκκίνηση χωρίς κλειδί, αισθητήρες βροχής και φωτισμού, ρυθμιζόμενο περιοριστή ταχύτητας και σύστημα πολυμέσων ΜΜΙ Radio Plus με έγχρωμη οθόνη 7”.

Στάνταρ είναι επίσης οι 7 αερόσακοι, τα συστήματα αποφυγής συγκρούσεων Pre Sense City και Multicollision Brake Assist, καθώς και το ενεργό καπό προστασίας των πεζών.

Άρα η τιμή του Α4 είναι καλή, αν αναλογιστούμε ότι η βασική Mercedes-Benz C180 ξεκινά από τα 33.800 ευρώ. Πάντως, το Volvo S60 Τ3 είναι σαφώς φθηνότερο, κοστίζοντας 27.900 ευρώ στη βασική του έκδοση και με στάνταρ το αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων.

Τι λέει το DRIVE
Ένα βήμα εμπρός σε σχέση με το προηγούμενο Α4, σε όλους τους τομείς και ιδίως στην άνεση, την οικονομία καυσίμου και τα ηλεκτρονικά συστήματα αρωγής του οδηγού. Έχει σύγχρονο, high-tech αέρα, κορυφαία ποιότητα, το καλύτερο εσωτερικό της κατηγορίας, ζωηρές επιδόσεις και καλή σχέση τιμής/εξοπλισμού.
Τιμή από €32.500 (με χειροκίνητο κιβώτιο, χωρίς απόσυρση), από €35.200 (S tronic)
Τεχνολογία 1.395 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός βενζίνης, τούρμπο, 150 PS/5.000-6.000 rpm, 25,5 kgm/1.500-3.500 rpm,αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων, κίνηση εμπρός
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 8,1”
0-160 km/h 21,3”
0-400 m 16,0” @ 141,8 km/h
0-1.000 m 29,2” @ 179,7 km/h
50-110 km/h (με αλλαγές) 6,7”
50-80 km/h (kickdown) 3,0”
80-110 km/h (kickdown) 4,3”
110-140 km/h (kickdown) 6,0”
Φρένα 100-0 km/h 37,5 m
Τελική ταχύτητα 210 km/h
Μέση κατανάλωση 8,1 lt/100 km
Εκπομπές CO2 126 g/km
Διαστάσεις 4.726 x 1.842 x 1.427 mm
Μεταξόνιο 2.820 mm
Χώρος αποσκευών 480-965 lt
Βάρος 1.460 kg
Μετρήσεις DRIVE. Οι μετρήσεις έγιναν με το κιβώτιο στην αυτόματη λειτουργία

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube