Οδηγούμε τη νέα Alfa Romeo Stelvio

Οδηγούμε τη νέα Alfa Romeo Stelvio

Παίρνουμε μια καλή πρώτη γεύση από το SUV της Alfa Romeo, οδηγώντας το στην πίστα δοκιμών του Balocco.

Η Alfa Romeo Stelvio είναι ένα πρακτικό αυτοκίνητο. Έχει ένα μεγάλο πορτμπαγκάζ. Έχει πίσω κάθισμα διαιρούμενο που διπλώνει σε αναλογία 40/20/40. Έχει χρήσιμα προστατευτικά από μαύρο πλαστικό στους θόλους. Έχει πολλές ποτηροθήκες, ηλεκτρική πίσω πόρτα, γάντζους για τα ψώνια και… 280 ίππους. Που είναι πολλοί για ένα ψηλωμένο, πενταθέσιο οικογενειακό αυτοκίνητο.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που η Alfa Romeo επιχειρεί να φτιάξει ένα πιο πρακτικό αυτοκίνητο. Κατασκεύαζε στις αρχές της δεκαετίας του 1950 ένα σκληροτράχηλο «τζιπ» 4x4 με το όνομα Matta. Όμως επικεφαλής της εταιρείας, ο Καναδός Reid Bigland, τονίζει ότι «η Stelvio είναι πρώτα Alfa Romeo και μετά SUV». Και, όπως ξέρει κάθε αυτοκινητόφιλος, αυτό σημαίνει μια συνταγή που περιλαμβάνει εξαιρετικό κράτημα, τιμόνι γεμάτο αίσθηση και κινητήρα με μελωδικό ήχο. Γι’ αυτό το τελευταίο, ο αρχιμηχανικός Roberto Fedeli λέει ότι η Alfa Romeo συμβουλεύτηκε μουσικούς (ροκ, μπλουζ και ποπ, όχι ραπ ή τρανς) ώστε να δημιουργήσει ένα soundtrack που να ταιριάζει με το υπόλοιπο αυτοκίνητο και να του δίνει έτσι έναν «χαρακτήρα με συνοχή».

Ο χαρακτήρας αυτός έχει χτιστεί με βάση την πλατφόρμα “Giorgio” που γνωρίζουμε από την Giulia. Ο Fedeli λέει ότι η Stelvio έχει εξελιχθεί παράλληλα με μια «δέσμη» μοντέλων που χρησιμοποιούν την ίδια βασική αρχιτεκτονική. Ο Bigland από τη μεριά του μας θυμίζει ότι η Giorgio έχει εξελιχθεί ως premium αρχιτεκτονική, και καθώς έχει κάνει το ντεμπούτο της στην Giulia Quadrifoglio των 510 PS, μπόρεσαν να εξελίξουν ακριβά εξαρτήματα, όπως ο πανάλαφρος κεντρικός άξονας από ανθρακονήματα, που υπάρχει κάτω από το πάτωμα όλων των καθημερινών Giulia, όπως και της Stelvio. Αν οι φθηνότερες εκδόσεις είχαν εξελιχθεί πρώτες, επισημαίνει, το οικονομικό τμήμα θα είχε προβάλει βέτο σε τέτοιες εξεζητημένες λύσεις.

Η Stelvio έχει και πολλά αλουμινένια κομμάτια. Οι πόρτες, το καπό και η πίσω πόρτα είναι όλα από ελαφρό κράμα, όπως είναι επίσης η ανάρτηση και τα υποπλαίσιά της. Το αποτέλεσμα είναι ένα μεσαίου μεγέθους, τετρακίνητο SUV που ζυγίζει 1.659 kg με όλα του τα υγρά. Εντυπωσιακά χαμηλή τιμή αν αναλογιστούμε ότι η κατά το πλείστον αλουμινένια Jaguar F-Pace φτάνει τα 1.775 kg. Το αμάξωμα της Stelvio είναι επίσης εξαιρετικά άκαμπτο, κάτι που έχει ζωτική σημασία σε ένα αυτοκίνητο με καλό κράτημα, αλλά και σε ένα SUV με δυνατότητες κίνησης εκτός ασφάλτου. Η Stelvio δεν είναι Land Rover –δεν έχει οδηγικά προγράμματα εκτός δρόμου για να επιλέξεις– όμως έχει σύστημα hill-descent για τις κατηφόρες και θερμαινόμενο τιμόνι για πολύ χαμηλές εξωτερικές θερμοκρασίες.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε την Jaguar F-Pace 3.0 TDV6 S 

Βασικά όμως, τα μηχανικά μέρη της Stelvio έχουν εξελιχθεί για να προσφέρει το αυτοκίνητο οδηγική απόλαυση. Με αυτό ως γνώμονα, ο Fedeli και οι συνάδελφοί του έθεσαν στους εαυτούς τους έναν ασυνήθιστο στόχο: να πετύχουν κράτημα ανάλογο με της Giulia, σε ένα αυτοκίνητο με θέση οδήγησης –ή αλλιώς “H-point”– που βρίσκεται 190 mm ψηλότερα. Κι αυτό σήμαινε επίσης μικρή κλίση στις στροφές, όπως στην Giulia. Δεν χρησιμοποιήθηκαν ειδικοί μηχανισμοί περιορισμού της κλίσης του αμαξώματος. Ο Fedeli λέει ότι ο στόχος επιτεύχθηκε με σκληρότερα ελατήρια και αντιστρεπτικές. Και το ερώτημα που προκύπτει είναι: «τι γίνεται με την άνεση;». Η λύση ήταν ειδικά εξελιγμένα αμορτισέρ – και μάλιστα όχι ηλεκτρονικά ελεγχόμενα, στις εκδόσεις βενζίνης και ντίζελ που θα οδηγήσουμε σήμερα.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Δεν είναι εύκολο να δεις πόσο πέτυχε η Alfa το σκοπό της, σχετικά με το πλαίσιο της Stelvio, στην πίστα δοκιμών της στο Balocco, όπου η άσφαλτος είναι ομαλή σαν μάγουλο κοριτσιού. Όμως μας καθησυχάζει η πληροφορία ότι η Stelvio έκανε δοκιμές εξέλιξης στους δρόμους της Ουαλίας, της Σκωτίας και της Αγγλίας. Πάντως, την τελική ετυμηγορία για την άνεση της ανάρτησης θα τη βγάλουμε μετά τη δοκιμή σε δημόσιους δρόμους.

Μπορούμε όμως εδώ να αποφανθούμε για το τράβηγμα της Stelvio. Ο 2λιτρος τούρμπο βενζίνης δεν αποδίδει μόνο τη δελεαστική ιπποδύναμη των 280 PS, αλλά και 40,8 kgm ροπής. Και μπορείς να το νιώσεις καθαρά από τις 2.250 rpm, αν σανιδώσεις το γκάζι από το ρελαντί με μικρή σχέση στο κιβώτιο. Ο 4κύλινδρος MultiAir είναι ομαλός σε λειτουργία, αλλά αυτό που σου τραβάει την προσοχή είναι το μούγκρισμα στο μεγαλύτερο μέρος του φάσματος των στροφών. Δεν είναι δυνατό –διότι θα γινόταν ενοχλητικό μετά από κάποια χιλιόμετρα– και δεν είναι τόσο γλυκό όσο αυτό μιας παλιάς Alfa 75 Twin Spark, όμως είναι αρκετά δυναμικό για να δίνει χαρακτήρα στο μοτέρ. Σε ενθαρρύνει να οδηγήσεις τη Stelvio ζωηρά, καθώς το πλαίσιό της αποδεικνύεται τουλάχιστον εξίσου πρόθυμο με τον κινητήρα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε την BMW X4 xDrive M40i 

Το τιμόνι με τη γρήγορη κρεμαγέρα είναι ακριβώς όπως της Giulia και, σε χαμηλές έως μεσαίες ταχύτητες στις υγρές διαδρομές του Balocco, η Stelvio αλλάζει κατεύθυνση με μια ευχάριστη αμεσότητα που υπογραμμίζεται από το γεγονός ότι το αμάξωμα δεν γέρνει, όπως μας έχει υποσχεθεί η Alfa. Αυτό που νιώθεις στο τιμόνι είναι περισσότερο μια αντίσταση παρά το ανάγλυφο του δρόμου, όμως το σύστημα διεύθυνσης είναι ακριβές και συνεπές. Δεν αργείς να ξεχάσεις το πόσο ψηλά κάθεσαι, και να αρχίσεις να οδηγείς τη Stelvio όπως την Giulia.

H Stelvio είναι βασικά πισωκίνητη, όπως η Giulia, με το 100% της ροπής να πηγαίνει στον πίσω άξονα – για τον οποίο προσφέρεται ως έξτρα και μηχανικά ελεγχόμενο διαφορικό. Μόνο όταν η ελκτική πρόσφυση χρειαστεί τη συμβολή του εμπρός άξονα ενεργοποιείται ο κεντρικός συμπλέκτης της τετρακίνησης. Πόσος χρόνος απαιτείται γι’ αυτό; «Καθόλου», είναι η απίστευτη απάντηση του Fedeli, που χαμογελά και δεν δίνει στοιχεία σε μιλισεκόντ. Πράγματι, στην πίστα το σύστημα Q4 αποκρίνεται αρκετά άμεσα ώστε να μη νιώθεις κανένα «τζόγο». Μέχρι και το 50% της ροπής μπορεί να μεταδοθεί στους εμπρός τροχούς, καθρεφτίζοντας την κατανομή βάρους 50:50. Και η δύναμη είναι αρκετή για να δώσει στο SUV της Alfa ένα 0-100 km/h σε 5,7” – πιο γρήγορα από το τελευταίο Golf GTI. H Stelvio ντίζελ χρειάζεται αντίστοιχα 6,6”.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμάζουμε τη Mercedes-Benz GLC 250 d Coupé

Η σχετικά γλιστερή άσφαλτος του Balocco μας δίνει την ευκαιρία να αξιολογήσουμε την αποτελεσματικότητα του συστήματος τετρακίνησης. Οι κλειστές στροφές αποκαλύπτουν το διασκεδαστικό χαρακτηριστικό ότι το –αρκετά ευτραφές– πίσω μέρος της Stelvio μπορεί να γυρίσει σε σχετικά μεγάλες γωνίες. Αυτό γίνεται όταν έχεις επιλέξει το οικείο από άλλες Alfa οδηγικό πρόγραμμα Dynamic στο DNA, που επιτρέπει κάποια ολίσθηση αλλά όχι τόση ώστε να σου φέρει ταχυκαρδία. Το ESP δεν βγαίνει τελείως εκτός, αλλά αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό αφού είναι επίσης εύκολο να γλιστρήσουν οι εμπρός τροχοί προς την υποστροφή. Το διαπιστώσαμε σε μια στροφή διαρκείας των 120 km/h όπου η Alfa άρχισε να ανοίγει ανησυχητικά την τροχιά της – μια κατάσταση που είναι πολύ απίθανο να σου τύχει στο δρόμο. Όπως ξέρουμε, οι πίστες είναι συχνά πολύ παραπλανητικές, οπότε θα χρειαστεί ένας δρόμος στριφτερός με ανώμαλη άσφαλτο –ή το ίδιο το Passo dello Stelvio– για να ανακαλύψουμε πώς συμπεριφέρεται πραγματικά η Stelvio. Πάντως, μέχρι στιγμής αφήνει πολλές υποσχέσεις.

Πάμε τώρα στην αναδίπλωση των καθισμάτων, στο χώρο αποσκευών και στις πιο πεζές απαιτήσεις της οικογενειακής ζωής. Η Stelvio παίρνει δύο ρούμπους με τον αξιοπρεπή χώρο στο πίσω κάθισμα και το μακρύ, κανονικού σχήματος πορτμπαγκάζ – που όμως θα μπορούσε να είναι φαρδύτερο, αν δεν υπήρχαν κάποια αφανή εξαρτήματα πίσω από τις πλαϊνές μοκέτες. Οι πλάτες των πίσω καθισμάτων ελευθερώνονται από το χώρο του πορτμπαγκάζ, αλλά δεν πέφτουν μόνες τους – οπότε αυτή η δυνατότητα δεν είναι τόσο χρήσιμη. Πάντως, αν τις σπρώξεις δίνουν έναν επίπεδο χώρο φόρτωσης, και η πίσω πόρτα ανοιγοκλείνει ηλεκτρικά σε όλες τις εκδόσεις.

Να την αγοράσω;
Το αυτοκίνητο προπαραγωγής που οδηγήσαμε είχε ένα-δυο εκνευριστικά μειονεκτήματα, όπως ο αεροδυναμικός θόρυβος και το έδρανο του οδηγού που δεν ανακλινόταν. Όμως τα πλεονεκτήματα ήταν πολλά, με ανάμεσά τους τη γεροδεμένη αίσθηση της Stelvio, την υψηλή ποιότητα του εσωτερικού, το πολύ ευχάριστο στην αφή τιμόνι –με το κουμπί εκκίνησης στην τέλεια θέση– και πάνω απ’ όλα την ευχαρίστηση του να οδηγείς ένα SUV με ζωηράδα.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Αναλυτικά οι τιμές και ο εξοπλισμός της νέας Alfa Romeo Stelvio   

Η Stelvio αντιμετωπίζει σκληρό ανταγωνισμό από το νέο Audi Q5, την Porsche Macan και την Jaguar F-Pace, αλλά σίγουρα αξίζει να μπει στην τελική λίστα σας, αν αποδειχθεί τόσο εντυπωσιακή στο δρόμο όσο είναι στην πίστα..

Τι λέει το AUTOCAR
Πρακτική, καλοφτιαγμένη, γρήγορη και με οδική συμπεριφορά που σε κάνει να ξεχνάς το ύψος της, η Stelvio αφήνει πολλές υποσχέσεις μετά την πρώτη αυτή επαφή μαζί της.
Τιμή Από € 70.300 (για την MultiAir 280 PS, από €57.000 η ντίζελ 210 PS)
Τεχνολογία 1.995 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο, 280 PS/5.250 rpm, 40,8 kgm/2.250 rpm, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, κίνηση και στους 4 τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 5,7”
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 7,0 lt/100 km
Εκπομπές CO2 161 g/km
Διαστάσεις 4.687 x 1.903 x 1.671 mm
Μεταξόνιο 2.818 mm
Πορτμπαγκάζ 525 lt
Βάρος 1.569 kg
Τιμές κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube