Οδηγούμε το νέο Opel Karl 1.0

Οδηγούμε το νέο Opel Karl 1.0

Δοκιμάζουμε τo νέο μίνι της Opel, που αφήνει πολλές υποσχέσεις, αλλά οι χαμηλές επιδόσεις και ο θόρυβος κύλισης χαλούν τη γενική εικόνα.

Opel Karl δεν έχει υπάρξει ξανά στο παρελθόν, όμως στη Βρετανία το νέο μίνι λέγεται Vauxhall Viva – ένα όνομα με ιστορία 52 ετών.

Όπως και το πρώτο Viva του 1963, λοιπόν, έτσι και το σημερινό Karl πλασάρεται ως ένα ανταγωνιστικό σε τιμή, καλά εξοπλισμένο και πρακτικό μικρό αυτοκίνητο.

Μια πρώτη ματιά στα στοιχεία και τις προδιαγραφές επιβεβαιώνει τον παραπάνω τον ισχυρισμό. Το νέο Viva ξεκινά από τις 7.995 στερλίνες (€11.100) στη Βρετανία, έχει αξιοπρεπή στάνταρ εξοπλισμό, πέντε πόρτες, πέντε θέσεις κι ένα αρκετά μεγάλο πορτμπαγκάζ. Είναι κάπου 14 cm μακρύτερο από ένα VW up!, αλλά περίπου 3 cm στενότερο (με τους καθρέφτες). Και είναι σαφώς μικρότερο από τα σουπερμίνι τύπου Ford Fiesta. Όπως και να το δεις, λοιπόν, είναι μαζεμένο σε διαστάσεις.

Η γκάμα του νέου Karl ή Viva είναι απλή, αποτελούμενη ουσιαστικά από δύο ξεχωριστές εκδόσεις. Η βασική SE έχει στάνταρ cruise control, ηλεκτρικούς, θερμαινόμενους καθρέφτες, προβολείς ομίχλης και θύρα AUX-in. Το air condition είναι έξτρα (€690).

Η κορυφαία έκδοση SL των £9.495 (€13.200) έχει επιπλέον αυτόματο κλιματισμό, USB και συνδεσιμότητα Bluetooth, και πλουσιότερο διάκοσμο. Προσφέρεται και μια καλή σειρά από έξτρα, που περιλαμβάνει ηλεκτρική ηλιοροφή, αισθητήρες παρκαρίσματος πίσω και κάποια εντυπωσιακά χρώματα. Στάνταρ είναι ένα κιτ επισκευής ελαστικού, αλλά μπορείς να έχεις ρεζέρβα με επιπλέον χρέωση (€150).

Όποιο και να είναι το επίπεδο εξοπλισμού, ο κινητήρας είναι ένας ατμοσφαιρικός 3κύλινδρος βενζίνης 999 cc. Ουσιαστικά πρόκειται για το μοτέρ των Adam και Corsa, αλλά χωρίς το τούρμπο, και έχει εξελιχθεί ειδικά για το Karl (ή Viva). Αποδίδει 75 PS και 9,7 kgm ροπής, καταναλώνει κατά μέσο όρο 4,5 lt/100km στις τυποποιημένες μετρήσεις και εκπέμπει 104 g CO2/km – που σημαίνει ότι στην Ελλάδα θα πληρώνει τέλη κυκλοφορίας €93,60 το χρόνο.

Υπάρχει όμως και μια έκδοση ecoFLEX του Karl, με λάστιχα χαμηλής τριβής κύλισης και κάποιες αεροδυναμικές μετατροπές, που είναι λίγο πιο οικονομική και εκπέμπει 99 g CO2/km, οπότε δεν πληρώνει τέλη.

Η κίνηση σε όλες τις εκδόσεις μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός χειροκίνητου κιβωτίου 5 σχέσεων. Μια αυτοματοποιημένη έκδοση του κιβωτίου αυτού θα διατεθεί από τον ερχόμενο Ιανουάριο, αλλά δεν έχει ανακοινωθεί ακόμη το πόσο θα κοστίζει.

Πώς είναι στην οδήγηση;
Το Karl είναι βασισμένο σε μια ολοκαίνουργια πλατφόρμα, με ανάρτηση τύπου McPherson μπροστά και ημιάκαμπτο άξονα πίσω. Τίποτε το αξιοσημείωτο, αλλά η Opel-Vauxhall λέει ότι μεγάλο μέρος της εξέλιξης έγινε στη Βρετανία. Αυτό φαίνεται από τον ευχάριστο, αν και όχι εξαιρετικό, τρόπο που συμπεριφέρεται το Karl/Viva στο δρόμο.  

Δεν είναι το πιο διασκεδαστικό μικρό αυτοκίνητο στην οδήγηση, αλλά στρίβει με συγκροτημένο, ασφαλή τρόπο, χωρίς υπερβολική κλίση. Το τιμόνι δεν σου δίνει πολλή πληροφορία, αλλά έχει βάρος και ακρίβεια. Εύκολα διατηρείς τη γραμμή που θέλεις, ακόμα κι αν υπάρχουν λακκούβες ή σαμαράκια μέσα στη στροφή.

Η ανάρτηση είναι πιο σφιχτή απ’ ό,τι θα περίμενες και μπορεί να κοπανάει λιγάκι σε ανώμαλη άσφαλτο με χαμηλές ταχύτητες, αλλά σπάνια σε κουράζει. Η άνεση στις υψηλές ταχύτητες είναι πολύ καλή.

Αν πιέσεις παραπάνω στις στροφές, θα αντιμετωπίσεις ελαφριά υποστροφή, που όμως εύκολα εξουδετερώνεται αφήνοντας λίγο το γκάζι. Είναι απίθανο όμως οι περισσότεροι ιδιοκτήτες Karl να αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις, αφού οι επιταχύνσεις δεν είναι το φόρτε του μικρού Opel.

Οι επιδόσεις είναι χαμηλές, ακόμα κι αν μαστιγώνεις τον κινητήρα μέχρι τελικής πτώσεως – πράγμα που στερεί μεγάλο μέρος από τη διασκέδαση που θα μπορούσε να προσφέρει ένα μικρό αυτοκίνητο. Θέλεις να ανέβεις ένα στήθωμα ή να προσπεράσεις; Ετοιμάσου να κατεβάσεις δύο ή και περισσότερες σχέσεις, και να λιώσεις το γκάζι στο πάτωμα. Βγες σε πιο ανοιχτό δρόμο και συχνά θα σου λείψει η δύναμη. Το Suzuki Celerio, αν και έχει λιγότερα άλογα, δείχνει πολύ πιο ζωηρό.

Από την άλλη, οφείλουμε να πούμε ότι ο 3κύλινδρος της Opel, με το διπλό εκκεντροφόρο, είναι πολύ ήσυχος και ομαλός σε λειτουργία, ακόμη κι όταν τον ανεβάζεις στις 6.600 rpm του κόφτη. Ελάχιστο είναι το τρικύλινδρο γουργούρισμα που ακούς, και δεν σε ενοχλεί.

Είναι ευτύχημα που ο κινητήρας είναι ήσυχος στις ψηλές στροφές, διότι δεν αποδίδει τη μέγιστη ισχύ του παρά στις 6.500 rpm και, διάβολε, αν θέλεις να μην αργείς στον προορισμό σου, θα πρέπει να τον δουλεύεις συνεχώς εκεί κοντά.

Ευτυχώς, ο μαλακός και εύχρηστος λεβιές του κιβωτίου σε βοηθάει να κρατάς το μοτέρ στην περιοχή στροφών που αποδίδει. Ο συμπλέκτης θέλει λίγη βελτίωση καθώς το πεντάλ είναι κάπως «σφουγγαρένιο» με μεγάλη νεκρή διαδρομή, όμως τα φρένα ανταποκρίνονται άμεσα χωρίς να δαγκώνουν απότομα.

Πιο σημαντικό πάντως είναι το ότι το Karl κατανάλωσε μόνο 5,6 lt/100km στη δοκιμή μας. Δηλαδή, παρά το λιλιπούτειο ρεζερβουάρ 32 λίτρων, μπορεί να έχει μια αυτονομία 550 km. Λίγοι βέβαια θα είναι αυτοί που θα κάνουν μεγάλα ταξίδια σε αυτοκινητόδρομο με το Karl, αλλά όσοι κάνουν θα εκτιμήσουν το ότι ο κινητήρας δουλεύει αθόρυβα με 3.700 rpm στα 120 km/h. 

Επιπλέον, το Karl εντυπωσιάζει με το εσωτερικό και την πρακτικότητά του. Η καμπίνα είναι καλοφτιαγμένη, ευρύχωρη και χωρίς εργονομικές ατέλειες. Το τιμόνι δεν ρυθμίζεται μεν σε απόσταση, αλλά δεν ήταν δύσκολο να βρούμε μια βολική θέση οδήγησης και τα καθίσματα έδειξαν να παρέχουν σωστή στήριξη. Ακόμη και πίσω κάθονται άνετα δύο ψηλοί επιβάτες, ενώ μπορεί να στριμωχτεί κι ένας τρίτος αν υπάρξει ανάγκη.

Το πορτμπαγκάζ των 215 λίτρων είναι 36 λίτρα μικρότερο από του VW up!, αλλά είναι αρκετό για τις καθημερινές απαιτήσεις. Το πίσω κάθισμα είναι διαιρούμενο και αναδιπλούμενο, και υπάρχουν πολλές πρακτικές θήκες για μικροπράγματα στην καμπίνα. Η Opel φαίνεται επίσης πως έχει αφιερώσει χρόνο στις λεπτομέρειες, όπως τα χειριστήρια θέρμανσης/εξαερισμού, που έχουν στιβαρή αίσθηση και ομαλή λειτουργία, δίνοντας στο αυτοκίνητο έναν απρόσμενα ποιοτικό αέρα.  

Δυστυχώς όμως, το μικρό Opel έχει κι ένα τελευταίο μειονέκτημα: το θόρυβο κύλισης. Διαπιστώνεις ότι πρέπει να υψώνεις τον τόνο της φωνής σου στις μεγάλες ταχύτητες και τα τραχιά οδοστρώματα, και η φασαρία αυτή γίνεται κουραστική στα μεγάλα ταξίδια. Το Hyundai i10 και το VW up! (μαζί με τα αντίστοιχα SEAT και Skoda) έχουν πολύ πιο ήσυχη κύλιση.

Να το αγοράσω;
Παρά τα κάμποσα ισχυρά του σημεία, το Opel Karl σου δίνει την εντύπωση ότι έχει μεγάλο ανεκμετάλλευτο δυναμικό. Αν ο κινητήρας του ήταν λίγο πιο ελαστικός, το air-condition στάνταρ και η ηχομόνωση πιο προσεγμένη, θα συνιστούσαμε ανεπιφύλακτα την επιλογή του. Ίσως οι σχετικές βελτιώσεις, μαζί με τη διάθεση ενός πιο δυνατού, τούρμπο κινητήρα, γίνουν σε επόμενο στάδιο.

Αν του αρνήθηκαν τον τούρμπο κινητήρα, που τόσο χρειάζεται, απλά για να το διαφοροποιήσουν από τα Corsa και Adam ώστε να μην κανιβαλίσει τις πωλήσεις τους, τότε είναι πραγματικά κρίμα. Θα αποτελεί μια μεγάλη χαμένη ευκαιρία, δεδομένου του πόσο καλά εξελιγμένο και φινιρισμένο είναι κατά τα άλλα το αυτοκίνητο, που θα μπορούσε με αυτόν τον τρόπο να είχε το πλεονέκτημα στην πολύ ανταγωνιστική κατηγορία των μίνι.

Τι λέει το AUTOCAR
Ένα εξελιγμένο, καλοφτιαγμένο, πρακτικό και οικονομικό μίνι πόλης, που υστερεί όμως στη δύναμη του κινητήρα και τη μόνωση του θορύβου κύλισης.
Τιμή από €9.500 (κατ’ εκτίμηση)
Τεχνολογία 999 cc, i3 12v, 2 EEK με μεταβλητό χρονισμό, ψεκασμός, 75 PS/6.500 rpm, 9,7 kgm/4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 5 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς.
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100
km/h 13,9”
Τελική ταχύτητα 170 km/h
Κατανάλωση 4,5 lt/100km
Εκπομπές CO2 104 g/km
Διαστάσεις 3.675 x 1.604 x 1.476 mm
Μεταξόνιο 2.385 mm
Χώρος αποσκευών 215/1.013 lt
Βάρος 939 kg
Στοιχεία κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube