Kia pro_cee’d GT

Kia pro_cee’d GT

Δεν είναι μικρό πράγμα να φτάνεις στο σημείο, να συγκρίνεις στα ίσια ένα σπορ cee’d με το μάστορα και το γεννήτορα του είδους, το VW Golf GTI

Δεν είναι μικρό πράγμα να φτάνεις στο σημείο, να συγκρίνεις στα ίσια ένα σπορ cee’d με το μάστορα και το γεννήτορα του είδους, το VW Golf GTI.

Κάτι δεν μου πήγαινε καλά όση ώρα άκουγα τις κρίσεις των συναδέλφων, ύστερα από δύο περίπου ώρες οδήγησης του νέου Kia pro_cee’d GT στα βουνά της Αυστρίας. Κάποιοι έλεγαν ότι είναι μάλλον φορτωμένο εμφανισιακά και οι περισσότεροι διαπίστωναν ότι δεν είναι καλύτερο από το νέο Golf GTi.

Και τότε συνειδητοποίησα ότι έφτασε η μέρα που συγκρίνουμε σχεδόν αναπόφευκτα ένα Kia με ένα σχεδόν εικονικό αυτοκίνητο όπως το Golf. Και μάλιστα στην απόλυτα εικονική του μορφή, ως GTi. Κι αν αυτό δεν είναι η μέγιστη επιτυχία της κορεατικής μάρκας και μάλιστα στην καρδιά της Ευρώπης, τότε δεν ξέρω τι μπορείς να πεις επιτυχία...

Επιτηδευμένα εντυπωσιακό
Το νέο Kia pro_cee’d GT λοιπόν είναι γεγονός. Η αλήθεια είναι πως υπήρξαν κάποιες καθυστερήσεις. Σύμφωνα με πηγές του περιοδικού, αυτές οφείλονταν κατ’ αρχήν στην αναθεώρηση της ανάρτησης, η οποία αρχικά κρίθηκε υπερβολικά μαλακή. Ύστερα είχαν πρόβλημα με τον ήχο του κινητήρα, ο οποίος παραήταν φιμωμένος και «ηλεκτρικός» όπως είχαμε και οι ίδιοι διαπιστώσει όταν είχαμε οδηγήσει το πρωτότυπο. Κάθε εμπόδιο για καλό όμως, και να που η Κορεάτες είναι έτοιμοι να παρουσιάσουν το πρώτο τούρμπο εκρηκτικό χάτσμπακ με απόδοση 204 ίππους και ροπή που φτάνει τα 27 kgm από τις 1.750 rpm. Κι όλα αυτά όχι από ένα δίλιτρο κινητήρα, αλλά από τα 1,6 λίτρα παρακαλώ.

Η πρώτη επαφή με το νέο Kia cro_cee’d GT η αλήθεια είναι πως μου προξένησε μια μικρή αμηχανία. Η οποία προέρχεται μάλλον από το άγχος της Kia να εντυπωσιάσει. Διότι το καθαυτό σχήμα του pro_cee’d, ακόμη και του απλού, είναι αν μη τι άλλο εντυπωσιακό. Όμορφο μπροστινό, με τη χαρακτηριστική πλέον μάσκα «μύτη της τίγρης», διά χειρός Πέτερ Σράϊερ και, το κυριότερο, αρμονικό και πειστικό πίσω μέρος. Πειστικό με την έννοια πως δίνει αμέσως την αίσθηση του κουπέ, κάθεται επιβλητικά στο δρόμο με τα 1.553 mm του μετατροχίου του και δένει χωρίς οπτικά «σκαλώματα» σε ένα σύνολο που τραβάει το μάτι.

Κάπου εδώ αρχίζουν τα παραπάνω, όπως η εμφανείς ποδιές γύρω γύρω, οι κάθετοι ανακλαστήρες πίσω και τα LED που μοιάζουν με παγοθήκες στο εμπρός μέρος. Προσωπικά που φάνηκαν παράταιρα και τελοσπάντων θα μπορούσε το αυτοκίνητο να σταθεί και χωρίς αυτά. Ωστόσο, το νεανικό κοινό στο οποίο απευθύνεται (και από το οποίο έχω απομακρυνθεί...) πιθανόν να εκτιμήσει τα παραπάνω στοιχεία.

Προσωπικά, εκτίμησα το εσωτερικό του νέου pro_cee’d GT για τη μοντέρνα σχεδίασή του, για την πολύ καλή απτή ποιότητα και συναρμογή και ακόμα περισσότερο για τα custom made ημιμπάκετ που έχει φτιάξει η Recaro. Η θέση οδήγησης είναι εξαιρετική και η στήριξη σε πλευρά, ώμους και μηρούς σε εμπνέουν για γρήγορη οδήγηση.

Τα υπόλοιπα ειδικά σχεδιαστικά στοιχεία δεν είναι πολλά: Κόκκινο λογότυπο GT στο τιμόνι, κόκκινες ραφές και αλουμινένια πεντάλ. Ο εξοπλισμός πάντως στα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε ήταν παραπάνω από πλήρης: Προφανώς όλες οι ηλεκτρικές ευκολίες, αυτόματος διζωνικός κλιματισμός, κεντρική οθόνη touch screen με ένα εξαιρετικό σε γραφήματα navi. Μέχρι θερμαινόμενα καθίσματα και στεφάνη τιμονιού.

Στην Ελλάδα, σωστά πράττοντας, δεν θα το εισάγουν με τα δύο τελευταία στοιχεία του παραπάνω εξοπλισμού, ενώ και το σύστημα πλοήγησης θα είναι στα έξτρα. Δεν θα το εισάγουν επίσης με το ηλεκτρονικό χειρόφρενο, πράγμα με το οποίο συμφωνώ επίσης. Η εργονομία είναι καλή, αν εξαιρέσεις τα υπερβολικά πολλά κουμπιά με τα οποία έχει φορτωθεί το τιμόνι και που, από πείρα μπορώ να πω, σπάνια τα χρησιμοποιείς στην πλειονότητά τους.

Το Kia pro_cee’d διατηρεί το θηριώδες μεταξόνιο των 2,65 m. Αυτό σημαίνει πως οι χώροι για τους πίσω επιβάτες εξακολουθούν να είναι κορυφαίοι. Το πρόβλημα προκύπτει από την αναπόφευκτα χαμηλωμένη οροφή. Οι άνω του 1,85 μάλλον θα δυσκολευτούν. Η περιφερειακή ορατότητα επίσης δεν είναι και η καλύτερη, αλλά πάλι σπάνια είναι σε οποιοδήποτε 3θυρο κουπέ χάτσμπακ. Ικανοποιητικός είναι και ο χώρος αποσκευών με χωρητικότητα στα 380 lt.

Εντός θέματος;
Στο θέμα μας, τώρα. Που για ένα τέτοιο αυτοκίνητο όπως το Kia pro_cee’d δεν μπορεί να είναι άλλο από την απόδοση στο δρόμο, αλλά και την οδική συμπεριφορά του. Ο κινητήρας 1.6 GDI δεν είναι άλλος από τον ατμοσφαιρικό 1.6 άμεσου ψεκασμού, στο οποίο προσαρμόστηκε μια τουρμπίνα twin scroll και βεβαίως ενισχύθηκε στα περιφερειακά του. Οι 204 PS αποδίδονται αρκετά ψηλά για τούρμπο, στις 6.000 rpm.

Με την πρώτη γερή πίεση του ποδιού στο πεντάλ, αντιλαμβάνεσαι πως η εκρηκτικότητα δεν είναι το ζητούμενο. Αντ’ αυτής παίρνεις γραμμική επιτάχυνση που συνοδεύεται από έναν ήχο απλώς αποδεκτό για το χαρακτήρα του αυτοκινήτου. Η απόκριση στο γκάζι είναι καλή, ωστόσο γίνεται σαφώς πιο άμεση μόνο όταν η βελόνα του στροφομέτρου περάσει τις 3.000 rpm. Γενικά –και σε αντίθεση με τα περισσότερα τούρμπο– το σύνολο δείχνει να βρίσκεται στα καλύτερά του σε πιο υψηλές στροφές.

Η δύναμη είναι λοιπόν παρούσα, αλλά με έναν πιο «πλάγιο» τρόπο. Δεν σε κολλάει, δεν αρπάζει στο άσε πάτα, αλλά μαζεύει σχεδόν ύπουλα χιλιόμετρα. Ενδεχομένως, αν το κιβώτιο είχε λίγο πιο κοντές σχέσεις, τα πράγματα να ήταν καλύτερα. Ωστόσο, οι ίδιοι οι άνθρωποι της Kia μας είπαν πως δεν θέλησαν να κάνουν ένα σκληροπυρηνικό αυτοκίνητο, αλλά αυτό ακριβώς που λέει το όνομά του: Ένα GT.

Αυτό βεβαίως δεν σημαίνει πως η ανάρτηση ώφειλε να προσαρμοστεί στους 204 ίππους. Τα εμπρός αμορτισέρ έχουν σκληρύνει κατά 30% σε επαναφορά και 10% σε συμπίεση, ενώ τα πίσω κατά 50% και 200% αντίστοιχα! Τα ελατήρια είναι πιο σκληρά κατά 10% εμπρός πίσω, ενώ οι αντιστρεπτικές έχουν παχύνει κατά 1mm από τα 18 στα 19 και στους δύο άξονες.

Το τιμόνι έχει αλλάξει επίσης λόγο, ωστόσο εδώ δεν έχουμε τρία διαφορετικά προγράμματα υποβοήθησης, όπως στο απλό cee’d. Είναι μεν αρκετά γρήγορο και ελαφρύ στις μανούβρες μέσα σε αστικό ιστό, ωστόσο όταν πρέπει να επιτελέσει το αληθινό καθήκον του, σε γρήγορη οδήγηση σε στροφιλίκι με άλλα λόγια, δεν έχει την πληροφόρηση που περιμένεις. Δεν περνά μεν αχρείαστους κραδασμούς ούτε παρασιτικές αντιδράσεις κατά την επιτάχυνση, ωστόσο δεν έχεις και πλήρη αίσθηση της γωνίας των τροχών. Κάτι που –μέχρι να μάθεις το αυτοκίνητο, τουλάχιστον– σε κάνει να οδηγείς πιο επιφυλακτικά.

GT και στην ανάρτηση
Όσον αφορά την ανάρτηση τώρα, προφανώς θα έχετε κι εσείς εντυπωσιαστεί από το ποσοστό αύξησης της συμπίεσης των πίσω αμορτισέρ. Δύο φορές πιο σκληρά δεν είναι και λίγο και, εδώ που τα λέμε, το απλό Cee’d δεν το λες μαλακό αυτοκίνητο. Περίμενα λοιπόν μια ανάρτηση-τραπέζι. Δεν την είδα. Η αλήθεια είναι πως το εμπρός μέρος είναι σαφώς πιο ενδοτικό, ωστόσο και η πίσω ανάρτηση δεν εμφανίζει έντονες τάσεις αναπήδησης, ακόμα και αν πέσεις σε λακκούβα πάνω σε στροφή.

Περισσότερο με ενόχλησε ο μάλλον έντονος θόρυβος κύλισης των ελαστικών, με τις στάνταρ 18άρες ζάντες. Στον αυτοκινητόδρομο το Kia pro_cee’d είναι ευθύβολο, χωρίς περιττές αντιδράσεις. Ο αεροδυναμικός θόρυβος και ο θόρυβος από τον κινητήρα είναι σε χαμηλό επίπεδο και μπορείς να ταξιδέψεις με μεγάλες ταχύτητες, διατηρώντας την ηρεμία και την άνεση που αναμένεις από ένα τέτοιους είδους αυτοκίνητο.

Στην ορεινή διαδρομή προς Αυστρία, σε άσφαλτο φυσικά με σαφώς μεγαλύτερο συντελεστή πρόσφυσης από τους δικούς μας, το Kia pro_cee'd GT είναι ένα πολύ ευχάριστο αυτοκίνητο. Σαφώς πιο ευέλικτο από το απλό, με τεράστιο περιθώριο ελκτικής πρόσφυσης και ένα πίσω μέρος που μένει μεν ένα κλικ πίσω σε αντίδραση, αλλά και δεν «σέρνεται» απλώς από το τιμόνι.

Εκεί διαπιστώνεις επίσης πως είτε σηκώνει περισσότερη δύναμη είτε θα πρέπει να γίνει λίγο πιο εκρηκτικό, προκειμένου να το πεις πραγματικά διασκεδαστικό. Χρειάζεται να καταφεύγεις αρκετές φορές στο μαλακό, αλλά και γρήγορο λεβιέ για να διατηρείς την κεκτημένη ταχύτητα. Μου άρεσε ωστόσο η αίσθηση και η απόδοση των φρένων.

Ποιος χρειάζεται λοιπόν το Kia pro_cee’d GT;
Λάθος ερώτηση. Κανείς δεν «χρειάζεται» ένα τέτοιου είδους αυτοκίνητο. Πολλοί όμως θα δελεαστούν από διαφορετικές αρετές του αυτοκινήτου, αντικειμενικές και υποκειμενικές. Είναι ένα όμορφο αυτοκίνητο, έστω κι αν είναι λίγο παραπάνω φορτωμένο. Έχει μεγάλους χώρους, είναι άνετο για το είδος του και ασφαλές οδηγικά. Διασκεδαστικό δεν το λες και σαφώς δεν είναι εκρηκτικό. Ωστόσο είναι αρκούντως γρήγορο και σύμφωνα με τις πληροφορίες μας η τιμή του εκτιμάται στα €24.500. Μια χαρά, δηλαδή. Και μη μου πείτε πως ξέρετε πολλά τούρμπο χάτσμπακ άνω των 200 ίππων με εργοστασιακή εγγύηση επτά ετών. Δύο χαρές...

Τι λέει το DRIVE
Προφανώς δεν είναι Golf GTi. Και μόνο όμως που σου έρχεται στο μυαλό η σύγκριση είναι επιτυχία για την Kia. Κατά τα άλλα το pro_cee’d GT δεν είναι εκρηκτικό ή αληθινά σπορ, είναι όμως αποτελεσματικό, μουράτο και σχετικά φθηνό.
Τιμή από € 24.500 (εκτιμώμενη)
Τεχνολογία 1.591 cc, i4, 16v, 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 204 PS/6.000 rpm, 27,0 kgm/1.750-4.500 rpm, χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ
0-100 km/h 7,7”
100-0 km/h 36,4 m
Τελική ταχύτητα 230 km/h
Μέση κατανάλωση 7,4 lt/100 km
Εκπομπές CO2 171 gr/km
Διαστάσεις 4.310 x 1.780 x 1.430 mm
Βάρος 1.359 kg
Στοιχεία και μετρήσεις κατασκευαστή

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube