Ανάλυση: Πάμε για κινητήρες με 1.000 άλογα;

Ανάλυση: Πάμε για κινητήρες με 1.000 άλογα;

Νοσταλγείτε σήμερα τη δύναμη των παλιών V8 και V10; Ξανασκεφτείτε το!

Πολλοί είναι αυτοί που κατηγορούν τους σύγχρονοι κινητήρες 1.6 V6 τούρμπο, λέγοντας ότι είναι πολύ αδύναμοι και πολύ αθόρυβοι.

Όσον αφορά στον ήχο, δεν έχουν άδικο – και γι’ αυτό πάρθηκαν μέτρα από φέτος, με την ξεχωριστή εξαγωγή από τη wastegate. Όσον αφορά στην ιπποδύναμη όμως, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά απ’ ό,τι πιστεύουν οι επικριτές της σημερινής F1.

Μπορεί τα σημερινά μονοθέσια να είναι πιο αργά στο γύρο από εκείνα του 2004, όμως η κινητήρια μονάδα τους αποδίδει μεγαλύτερη ισχύ απ’ όση έχουμε δει ποτέ στη Formula 1, αν εξαιρέσουμε κάποιους κατατακτήριους γύρους στα μέσα της δεκαετίας του 1980.

Δεν θα σας δώσει κανένας κατασκευαστής τα ακριβή νούμερα, όμως η γενική εκτίμηση είναι ότι οι κινητήριες μονάδες θα αποδίδουν πάνω από 900 ίππους το 2016.

Οι «αργοί» χρόνοι λοιπόν δεν οφείλονται σε έλλειψη δύναμης, αλλά σε κανονισμούς που επέβαλαν αύξηση του βάρους, περιορισμούς στην αεροδυναμική και στενότερα λάστιχα. Γι’ αυτό και οι αλλαγές που σχεδιάζονται για το 2017 επικεντρώνονται σ’ αυτούς ακριβώς τους τομείς ώστε τα μονοθέσια να γίνουν 5-6 δευτερόλεπτα ταχύτερα στο γύρο.

Σύγκριση με τις παλιότερες εποχές
Οι V10 της F1 έφτασαν, στο ζενίθ τους, τους 900 ίππους. Οι V8 τους 750. Οι καλύτερες σημερινές κινητήριες μονάδες έχουν ξεπεράσει καθαρά αυτά τα νούμερα. Και στοχεύουν στους 1.000 ίππους, για εντυπωσιακά πρωτοσέλιδα.

Σε μια ενημέρωση στο τέλος του 2015, ο υπεύθυνος κινητήρων της Mercedes, Andy Cowell, ήταν ανένδοτος στο ότι όποιος κατηγορεί τους σημερινούς κινητήρες ως αδύναμους σε σχέση με τους V8 ή V10, κάνει μεγάλο λάθος.

«Αν πάρω ξεχωριστά τον κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE), ο σημερινός 1.6 V6 τούρμπο έχει περίπου την ίδια ιπποδύναμη που είχε ο V8», εξήγησε ο Cowell. «Τόσο ο V8 όσο κι ο V6 είχαν υβριδικό σύστημα. Αν προσθέσεις το KERS στον V8 και το ERS στον V6, και μετά δεις τα νούμερα της μέγιστης ισχύος, τότε ο σημερινός V6 με το ERS είναι 10% πιο δυνατός από τον παλιό V8 με το KERS.

«Επιπλέον, το ERS είναι διαθέσιμο για το μεγαλύτερο μέρος του γύρου, ενώ το KERS ήταν διαθέσιμο για μόλις 6,6 δευτερόλεπτα. Οπότε, η επίδραση σε χρόνο γύρου είναι σήμερα σημαντικά μεγαλύτερη απ’ ό,τι με τον V8».

Αν πάμε ακόμα πιο πίσω, στην εποχή των V10 –που οι φαν θεωρούν ως το ζενίθ της ιπποδύναμης στην F1– ο Cowell λέει πως ούτε αυτοί υπερισχύουν των σημερινών V6 hybrid.

«Αν τους συγκρίνετε με τους V10, ακόμα και αυτούς στο τέλος της εποχής τους, έχουμε σήμερα περισσότερη δύναμη. Κι αν δείτε και την παροχή καυσίμου, ήταν τότε πάνω από 190 kg την ώρα – 194 kg/h για την ακρίβεια. Σήμερα είμαστε στα 100 kg/h!

«Έχουμε λοιπόν την ίδια ή μεγαλύτερη ιπποδύναμη με τη μισή παροχή καυσίμου. Αυτό είναι ένα απίστευτο άλμα στην ενεργειακή απόδοση της κινητήριας μονάδας.

«Έχουμε μιαν απίστευτη βελτίωση στην απόδοση, μαζί με ένα απίστευτο επίπεδο ισχύος. Ο μικροσκοπικός ICE βγάζει κι από μόνος του πολύ μεγάλη ισχύ».

Στόχος τα χίλια άλογα
Το απόλυτο ζενίθ της ιπποδύναμης στην F1 ήταν στα μέσα της δεκαετίας του 1980, όταν η πρώτη γενιά των κινητήρων τούρμπο δεν είχε κανένα περιορισμό και οι οδηγοί μπορούσαν να χρησιμοποιούν τη μέγιστη πίεση υπερπλήρωσης στις κατατακτήριες δοκιμές.

Κάποιες εκτιμήσεις έλεγαν ότι οι κινητήρες απέδιδαν πάνω από 1.200 ίππους σε ορισμένες περιπτώσεις. Όμως τι ποσοστό αυτής της δύναμης μπορούσε να χρησιμοποιηθεί αποτελεσματικά, είναι μια άλλη συζήτηση.

Ο Cowell ξέρει πολύ καλά ότι οι σημερινοί V6 hybrid απέχουν ακόμη από τέτοια νούμερα, όμως η ιπποδύναμη που έχουν οι οδηγοί στη διάθεσή τους, είναι διαθέσιμη για όλο το τριήμερο των Grand Prix.

«Δεν ξέρω πόσο άντεχαν εκείνοι οι παλιοί 1.5 τούρμπο σε αυτό το επίπεδο ισχύος. Δεν ξέρω πόσες ευθείες θα μπορούσαν να αντέξουν. Δεν νομίζω όμως ότι δούλευαν ποτέ με τέρμα γκάζι!

«Σήμερα είμαστε υποχρεωμένοι να χρησιμοποιήσουμε μόνο τέσσερις κινητήριες μονάδες ανά οδηγό για όλη τη χρονιά, οπότε πρέπει να το λάβουμε κι αυτό υπόψη. Την εποχή των V10, περιορισμούς είχαμε μόνο στο τέλος της, όσον αφορά στη διάρκεια ζωής τους. Σήμερα έχουμε αυστηρές ποινές θέσεων στη σειρά εκκίνησης.

«Πιστεύω ότι ο σημερινός V6 hybrid είναι ο πιο δυνατός κινητήρας που έχουμε φτιάξει ποτέ στη Mercedes».

Μπορεί λοιπόν ήδη να έχουμε τους πιο δυνατούς κινητήρες στην ιστορία της F1, όμως υπάρχει ακόμα δρόμος μέχρι να φτάσουμε το ορόσημο των 1.000 ίππων, με τους σημερινούς περιορισμούς (κυρίως στην κατανάλωση).

Η F1 όμως ήταν ανέκαθεν ένας τομέας όπου ανθεί η τεχνολογία και η καινοτομία. Και με τέτοιας ποιότητας επιστήμονες στη διάθεσή της, δεν μπορείς να αποκλείσεις τίποτε.

Και μόνο το γεγονός ότι αναφέρουμε τους 1.000 ίππους ως στόχο αποτελεί μεγάλη αναγνώριση των σημερινών κινητήρων, έστω και αν δεν θα έχουν ποτέ το ανατριχιαστικό ουρλιαχτό των παλιών V10 στις 19.000 rpm.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube