Main menu

Drive
Σάββατο, 10 Φεβρουαρίου 2018 - 1:01μμ

Ας δώσουμε (λίγη ακόμη από) την προσοχή που αξίζει η Alfa Romeo SZ

Όμορφη ή άσχημη; Οι απόψεις διίστανται. Αναμφίβολα όμως έχει προσωπικότητα. Τα χρόνια που ακολούθησαν πολλά σχεδιαστικά στοιχεία της έχουν ενσωματωθεί σε μοντέλα της Alfa.

Η SZ, που αποκαλείτο χαϊδευτικά «Il Mostro» για τα χυτοπρεσαριστά συνθετικά μέρη του αμαξώματός της με τις έντονες ακμές (θερμοπηκτικές ρητίνες και πολυεστέρας), προκάλεσε μεγάλη αίσθηση στο κοινό, με το που ντεμπουτάρισε στο Salon de l’ Auto 1989, στη Γενεύη, στο σταντ του Zagato.

To σχεδιασμό της Alfa Romeo SZ Zagato ανέλαβαν ο Robert Opron (ο άνθρωπος πίσω από τις Citroën DS και SM) και ο Antonio Castellana (φινίρισμα και καμπίνα), βασιζόμενοι στο πάτωμα της Alfa 75 Group A/IMSA, με το ρυθμιζόμενο ύψος. Η αρχιτεκτονική εμπρός μοτέρ/πίσω κίνηση δανειζόταν επίσης το 5άρι χειροκίνητο σασμάν στον πίσω άξονα και την ανάρτηση: Ψαλίδια βάσης με ελατήρια, εγκάρσιοι βραχίονες και αντιστρεπτική εμπρός, ενώ πίσω υπήρχε άξονας de Dion με ελατήρια, λοξούς βραχίονες, σύνδεσμος Watt και αντιστρεπτική. Όσο για τα φρένα, το σύστημα των τεσσάρων δίσκων ήταν με τους πίσω τοποθετημένους εσωτερικά, δίπλα στο κιβώτιο.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Alfa Romeo 75 1.8i turbo: Ανάποδο αλά Μιλανέζα [video]

Το set-up της ανάρτησης ήταν προσεχτικά ανασχεδιασμένο από τον Giorgio Pianta, ταλαντούχο δοκιμαστή-εξελικτή και team-manager των εργοστασιακών πρότζεκτ για τα ράλι των FIAT-Lancia. Άνθρωπο, να σημειώσουμε, στον οποίο πιστώνονται η εξέλιξη του FIAT 124 Abarth Rally, του 131 Abarth Rally και της Lancia 037 Rally, καθώς και αρωγού στο να γίνει πρωταθλήτρια το 1985 η Lancia Delta S4. Για τα αμορτισέρ της SZ, η Koni κατασκεύασε ειδικού σχεδιασμού αμορτισέρ coilover, η υδραυλική ρύθμιση του ύψους έφερνε το αυτοκίνητο στους έξι πόντους από το δρόμο, ενώ για λάστιχα επιλέχθηκαν τα υψηλών επιδόσεων Pirelli P Zero - εμπρός 205/55 ZR 16, πίσω 225/50 ZR 16. Με αυτά και με αυτά, η SZ μπορούσε να πετύχει πλευρική επιτάχυνση πάνω από 1g σε skid pad, νούμερο εντυπωσιακό για εκείνη την εποχή.

H εντυπωσιακή μάσκα με την παραδοσιακή τριγωνική γρίλια, συμπιεσμένη για την περίπτωση, πλαισιωνόταν από τρεις μικρούς προβολείς εκατέρωθέν της, τοποθετημένους κλιμακωτά, ενώ τα πίσω φώτα βρίσκονταν μέσα σε ένα πάνελ που έτρεχε σε όλο το πλάτος του αυτοκινήτου. Το σύνολο συμπλήρωναν μια πλήρους μεγέθους πτέρυγα στη βάση του πίσω κρύσταλλου και διάτρητες ζάντες ελαφρού κράματος.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Δοκιμή Alfa Romeo 75 2.0i Twin Spark

Η Alfa Romeo αρχικά συμφώνησε με τον Zagato να κατασκευάσει 1.000 κομμάτια ακριβώς, αλλά κάποιοι ιστορικοί σε πείσμα των 998 κομματιών που δίνει η εταιρεία, υποστηρίζουν ότι κατασκευάστηκαν 1.036 λόγω της ζήτησης. Παραγωγή που ξεκίνησε το 1989 και ολοκληρώθηκε το 1991. Όλες οι κουπέ Sprint Zagato παραδόθηκαν σε κόκκινο χρώμα με μαύρη οροφή, εκτός από μια που φινιρίστηκε φουλ μαύρη για τον Andrea Zagato.

Στο εσωτερικό υπήρχαν ένα ζεύγος από ενισχυμένα αγωνιστικά καθίσματα σε ανοιχτό δέρμα, μαύρος ουρανός και μαύρο ταμπλό και κονσόλα, καθώς και τράκτινο δερμάτινο τιμόνι. Ο χώρος για τις αποσκευές ουσιαστικά βρισκόταν πίσω από τα καθίσματα, καθώς αυτόν του μικρού πορτμπαγκάζ καταλάμβανε σχεδόν εξ ολοκλήρου η ρεζέρβα. Η Sprint Zagato διέθετε κλιματισμό και το καντράν ήταν ένα πλήρες σύστημα της Veglia. Κάθε μια SZ δε ήταν σεσημασμένη μια ένα σπέσιαλ πλακίδιο στην κονσόλα δαπέδου όπου αναφερόταν το serial number του αυτοκινήτου.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΗ Τα καλύτερα του Zagato

Κάτω από καπό του SZ ζει ένας 3λιτρος V6 με 210 άλογα (207 κατά EEC) και 25 kgm, σχεδιασμένος από έναν από τους καλύτερους μοτορίστες του κόσμου, τον Giuseppe Busso. Από τη στάνταρ απόδοσή του, το μοτέρ είχε κερδίσει περίπου 25 άλογα, χάρη στις τροποποιημένες πολλαπλές εισαγωγής και εξαγωγής , τους νέους εκκεντροφόρους και ένα εξ ολοκλήρου ηλεκτρονικό σύστημα ψεκασμού και ανάφλεξης. Συνδυαζόταν δε με 5άρι χειροκίνητο κιβώτιο.

Οι επιδόσεις του αυτοκινήτου ήταν πολύ δυνατές για την εποχή με το 0-100 km/h να έρχεται σε επτά δευτερόλεπτα, τα 0-1.000 m σε 27,4" και την τελική να φτάνει τα 245 km/h. Στο τέλος του 1992, η SZ απέκτησε και την ανοιχτή έκδοσή της, γνωστή ως RZ (για το Roadster Zagato), από τις οποίες κατασκευάστηκαν 284 κομμάτια από τις 350 που είχε προγραμματίσει ο οίκος Zagato πριν από την εξαγορά του.

Στους δρόμους της Αθήνας κυκλοφορούν ενίοτε δύο SZ, εντυπωσιάζοντας τους γνωρίζοντες, και προβληματίζοντας όσους δεν ξέρουν περί τίνος πρόκειται.

Κάθε αναγνώστης του drive.gr μπορεί να εκφράζει ελεύθερα τις απόψεις του στα σχόλια, όποιες κι αν είναι αυτές. Ωστόσο κάθε σχόλιο πρέπει να εγκριθεί από τους διαχειριστές της σελίδας, οπότε δημοσιεύεται λίγη ώρα μετά την καταχώρησή του. Τα μόνα σχόλια που απαγορεύονται και άρα διαγράφονται είναι όσα περιέχουν υβριστικές ή προσβλητικές εκφράσεις ή φωτογραφίες, αυτά που γράφονται μόνο για να προκαλέσουν αναταραχή ή προσωπική αντιπαράθεση με άλλους χρήστες (flaming), όσα διαφημίζουν εταιρίες, προϊόντα ή ανταγωνιστικές ιστοσελίδες και βέβαια τα κακόβουλα, βλαπτικά και επαναλαμβανόμενα μηνύματα (spam).
Ευχαριστούμε για τη συμμετοχή σας!

Σχεδιασμός, Ανάπτυξη και Φιλοξενία