Δοκιμάζουμε το Peugeot 205 GTI 1.6

Δοκιμάζουμε το Peugeot 205 GTI 1.6

Στα χρόνια που πέρασαν από το µακρινό ’84 µέχρι και σήµερα, µιλήσαµε πολύ για τη γαλλική σχολή στα µικρά ελαφρά προσθιοκίνητα GTI. Όλα ξεκίνησαν από το αυτοκίνητο της φωτογραφίας.

Παρατηρώντας κάποιες λεπτοµέρειες, αντιλαµβάνεσαι αµέσως τη διαφορετική προσέγγιση σε σχέση µε το Golf της εποχής. Το Peugeot δείχνει ελαφρύτερο και… εύθραυστο. Οι κολόνες και τα µαρσπιέ είναι ανησυχητικά λεπτά. Τώρα καταλαβαίνω γιατί τότε σε κάθε δοκιµή, οι παλιοί συνάδελφοι ξόδευαν κάµποσο µελάνι γράφοντας για την στρεπτική ακαµψία του αµαξώµατος, πράγµα που σήµερα θεωρούµε δεδοµένο ακόµη και στα ανοιχτά αυτοκίνητα.

Το εσωτερικό του συγκεκριµένου 205 που µας διέθεσε για τη δοκιµή η PowerBoost Service του κ. Κρασούλη µοιάζει να έχει βγει χθες από το εργοστάσιο. Η χαρακτηριστική κόκκινη µοκέτα και η πιο ευφάνταστη και οδηγοκεντρική σχεδίαση του ταµπλό συνθέτουν µια εικόνα σαφώς πιο µοντέρνα από του VW Golf MkII που ήταν τότε το αντίπαλον δέος. Ο πίνακας οργάνων είναι πλούσιος, µε θερµόµετρο και πιεσόµετρο λαδιού, εκτός των κλασικών ενδείξεων. Τα µπάκετ είναι τόσο αφράτα που τελικά δεν στηρίζουν και τόσο καλά το σώµα. Στα αυτοκίνητα της κατηγορίας εκείνη την εποχή ρυθµίζονταν µόνο το κάθισµα (φυσικά, όχι καθ’ ύψος) παρόλα αυτά η θέση οδήγησης έχει σωστή γεωµετρία. Αν και κάθεσαι αρκετά ψηλά, τα απαραίτητα, δηλαδή λεβιές και τιµόνι, είναι στη σωστή απόσταση. Εργονοµικά «άκυρη» είναι µόνο η θέση των διακοπτών για τα ηλεκτρικά παράθυρα.

Η χαµηλή βασική γραµµή και οι µεγάλες γυάλινες επιφάνειες κάνουν το αυτοκίνητο να µοιάζει µικρό σαν δανεικό T-shirt γύρω από ένα µεγαλόσωµο άνδρα «2016 spec». Να γιατί τα αυτοκίνητα µεγαλώνουν διαρκώς σε διαστάσεις, από γενιά σε γενιά. Προφανώς διότι το ίδιο συµβαίνει και µε τους ανθρώπους.

Το µοτέρ έρχεται στη ζωή µε ένα τρεµάµενο ρελαντί, που ενισχύει αυτή την αίσθηση του εύθραυστου. Ήταν µήνες ακίνητο και θέλει κάνα δυο γύρους να καθαρίσει. Αρχικά το 205 GTI είχε παρουσιαστεί µε τον 1.6 σε έκδοση 104 ίππων. Το ’86 χάρη σε µια νέα κεφαλή µε µεγαλύτερες βαλβίδες η ισχύς ανέβηκε στα 117 PS. Αυτόν φορά το αυτοκίνητο της δοκιµής.  Την ίδια κεφαλή χρησιµοποιούσε και ο 1.9 που προστέθηκε στην γκάµα την ίδια χρονιά και απέδιδε 129 PS, που αργότερα, µε την προσθήκη καταλύτη µειώθηκαν στα 120.

Για τους σκληροπυρηνικούς το 1.6 ήταν το καλύτερο 205 GTI λόγω του µοτέρ. Οι υπερτετράγωνες διαστάσεις κυλίνδρων (διάµετρος 83 x διαδροµή 73 mm) ευνοούσαν το στροφάρισµα ψηλά, παρά τις δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο και το µονό εκκεντροφόρο. Το 1.9 δεν ήταν παρά µια υπερκυβισµένη έκδοση που προέκυψε µε την αύξηση της διαδροµής στα 88 mm, µετατρέποντας σε υποτετράγωνη τη γεωµετρία των κυλίνδρων. Η ροπή αυξήθηκε από τα 13,5 kgm στα 16,5 αλλά χωρίς το ίδιο νεύρο ψηλά η αίσθηση ήταν πιο ήπια.

Ο λεβιές έχει κάπως µεγάλες διαδροµές. Η συναισθηµατική πάνω από όλα αξία του αυτοκινήτου επιβάλλει το χειρισµό µε ευγένεια και αρχοντιά. Η σφιχτή κλιµάκωση κρατά το µοτέρ ψηλά. Η επιτάχυνση είναι πειστική και ο ήχος, καθώς η βελόνα πλησιάζει το κόκκινο του στροφόµετρου, προδίδει όρεξη και υγεία.

Το πεντάλ του φρένου έχει κάπως σπογγώδη αίσθηση και λίγη νεκρή αρχικά διαδροµή. Αλλά το πλαίσιο αντιδρά στο παραµικρό. Το τιµόνι είναι ελαφρύ, αλλά η αίσθηση µηχανική και η πληροφόρηση σαφέστατη. Θέλει λεπτές, απαλές κινήσεις για να εκτιµήσεις το ανάλαφρο πάτηµά του, την απόλυτη ακρίβεια του µπροστινούσυστήµατος, τη ρυθµισιµότητα της ουράς. Η ανάρτηση είναι µαλακή. Καθισµένος ψηλά νιώθεις την κλίση, αλλά όχι την αδράνεια. Το όριο είναι υψηλό, παρά τα λάστιχα «εποχής». Η κίνηση του αµαξώµατος περισσότερο προειδοποιεί παρά προβληµατίζει. Η υπερστροφική προδιάθεση δεν κρύβεται, αλλά δεν ξεκολλάει απότοµα όπως τα Rallye, το 205 και το µεταγενέστερο 106.

Οι Γάλλοι ανέκαθεν φηµίζονταν για το συνδυασµό άνεσης/κρατήµατος των αυτοκινήτων τους. Το 205 δεν αποτελούσε εξαίρεση. Το GTI ήταν το πιο συµµετοχικό αυτοκίνητο της κατηγορίας στην εποχή του. Και δικαίως, όπως αποδεικνύει η σηµερινή εµπειρία, σηµείο αναφοράς ως προς αυτό στις δεκαετίες που ακολούθησαν. Ελάχιστα, µετρηµένα στα δάχτυλα του ενός χεριού, προσθιοκίνητα έχουν φτάσει σε ανάλογο επίπεδο επικοινωνίας µε τον οδηγό.

Το 205 GTI σε αριθμούς
Κινητήρας
1.580 cc, 1.905 cc
Κύλινδροι/βαλβίδες i4 /8, 1ΕΕΚ
Τροφοδοσία Μηχανικός ψεκασµός
Ισχύς 117 PS @ 6.250 (1.6), 120 PS @ 6.000 rpm (1.9 µε καταλύτη), 129 PS @ 6.000 rpm (1.9 χωρίς καταλύτη)
Ροπή 13,5 kgm @ 4.000 rpm (1.6), 15,3 kgm @ 4.000 rpm (1.9 µε καταλύτη), 16,5 kgm @ 4.750 rpm (1.9 χωρίς καταλύτη)
0-100 km/h 8,7” (1.6), 7,8” (1.9 χωρίς καταλύτη)
Τελική ταχύτητα 196 km/h ((1.6), 204 km/h (1.9 χωρίς καταλύτη)
Μετάδοση/κιβώτιο Στους εµπρός τροχούς/ χειροκίνητο 5 σχέσεων
Ανάρτηση εµπρός/πίσω Γόνατα McPherson/Ηµιάκαµπτος άξονας
Φρένα εµπρός/πίσω Αεριζόµενοι δίσκοι/δίσκοι
Διαστάσεις 3.705 x 1.572 x 1.372 mm
Μεταξόνιο 2.420 mm
Βάρος 875 kg

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube