Πωλήσεις SUV 2018: Η παγκόσμια έκρηξη καταλάγιασε

Πωλήσεις SUV 2018: Η παγκόσμια έκρηξη καταλάγιασε

Τα SUV/crossover, την προηγούμενη χρονιά, συνέχισαν να διευρύνουν το παγκόσμιο μερίδιό τους, αλλά με βραδύτερο ρυθμό.

Η δημοτικότητα των SUV συνεχίζει να αυξάνεται σχεδόν σε όλες τις αγορές του κόσμου. Καθώς η παγκόσμια οικονομία παγώνει από τις εμπορικές εντάσεις και την επιβράδυνση της κινεζικής ανάπτυξης, η αυτοκινητοβιομηχανία αναζητά νέους τρόπους για να επεκτείνει τις δραστηριότητές της. Η μετάβαση από τα παραδοσιακά αυτοκίνητα στα SUV ξεκίνησε πριν από επτά χρόνια και εξακολουθεί να είναι ισχυρή. Οι καταναλωτές σε όλο τον κόσμο στέλνουν σαφώς το μήνυμα ότι τα SUV είναι τα αυτοκίνητα που θέλουν να οδηγήσουν.

Τι συνέβη πέρυσι;
Με 29,77 εκατ. πωλήσεις, τα SUV κέρδισαν την πρώτη θέση μεταξύ όλων των κατηγοριών. Αυτή ήταν και η αιτία για ένα ακόμη ετήσιο ρεκόρ, χάρη στην αύξηση που ανακοινώθηκε για το 2018. Ο όγκος αυξήθηκε κατά 6,8% ή σχεδόν 1,9 εκατ. μονάδες. Νούμερο που είναι εντυπωσιακό, λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική κατάσταση στις τρεις μεγαλύτερες αγορές αυτοκινήτων στον κόσμο: ΗΠΑ, Κίνα και Ευρώπη. Τα SUV παρουσίασαν επίσης το υψηλότερο μερίδιο αγοράς όλων των εποχών με 36,4%, αυξημένο κατά 2,5 ποσοστιαίες μονάδες σε σύγκριση με το 2017.

Ωστόσο, ούτε καν αυτή η δημοφιλής κατηγορία είναι ανοσοποιημένη στην αβεβαιότητα της αγοράς. Η αύξηση του περασμένου έτους ήταν χαμηλότερη από την αύξηση που σημειώθηκε το 2017 και σαφώς απέχει πολύ από την ισχυρή θετική μεταβολή στο μερίδιο που καταγράφηκε το 2016 και το 2015. Ενόσω το μπουμ της αγοράς επιταχύνθηκε το 2015 και το 2016, οι παγκόσμιες πωλήσεις SUV αυξήθηκαν κατά 21% και 22% αντίστοιχα. Αν και ο ρυθμός αύξησης έπεσε στο 12,8% το 2017, η αύξηση αυτή παρέμεινε διψήφια. Η ανάπτυξη υποχώρησε και πάλι από 12,8% το 2017 σε 6,8% το 2018, υποδηλώνοντας ότι φθάσαμε τελικά σε κάποια σταθερότητα στην ανάπτυξη της κατηγορίας.

SUV sales 2018

Βέβαια, αυτό ήταν μια φυσική τάση ύστερα από πολλά χρόνια ταχείας ανάπτυξης της κατηγορίας. Καθώς περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων εντάσσονταν στην κατηγορία, οι πωλήσεις ενισχύονταν από νέα μοντέλα και ενισχύονταν περαιτέρω από την αυξανόμενη συνειδητοποίηση των καταναλωτών αυτού του είδους των αυτοκινήτων. Όμως, οι πωλήσεις στην Κίνα -ένας από τους κύριους παράγοντες ανάπτυξης την τελευταία 10ετία-, με την πτώση τους οδήγησαν στην επιβράδυνση αυτής της ταχείας ανάπτυξης. Ωστόσο, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες που έλειπαν από την κατηγορία εντάχθηκαν και αυτές, συμβάλλοντας στη σταθεροποίηση των πωλήσεων.

Αν χωρίσεις την κατηγορία των SUV σε υποκατηγορίες δεν υπάρχει σημαντική αλλαγή. Τα κόμπακτ SUV εξακολουθούν να είναι τα πιο δημοφιλή, καταλαμβάνοντας το 41% των συνολικών πωλήσεων SUV. Ο όγκος τους αυξήθηκε κατά 7% σε 12,24 εκατ. μονάδες, με τη Hyundai-Kia να βρίσκονται στην κορυφή της κατάταξης. 

Τα μεσαία SUV ακολούθησαν με 7,26 εκατ. αυτοκίνητα, αυξημένα κατά 3% και τη Συμμαχία Renault-Nissan στην κορυφή. Η ίδια Συμμαχία τέθηκε επικεφαλής και στα μικρά SUV, την τρίτη μεγαλύτερη υποκατηγορία, με 6,58 εκατ. μονάδες. Νούμερο που αυξήθηκε σε σχέση με το 2017  κατά 13%, ενισχυμένο από τη Hyundai-Kia και το VW Group. 

Οι πωλήσεις των μεγάλων SUV ανήλθαν σε 3,68 εκατ. μονάδες, αυξημένες κατά 2% και με την κορυφή να ανήκει στην General Motors.

SUV sales 2018

Στην πραγματικότητα, αν δεν προέκυπτε η κινεζική ύφεση, τα SUV θα είχαν σημειώσει ακόμη μεγαλύτερη αύξηση. Η Κίνα απορροφά σχεδόν το 35% των συνολικών πωλήσεων SUV (σε 54 αγορές), αλλά οι πωλήσεις το 2018 μειώθηκαν κατά 2,9%, στα 10,35 εκατ. μονάδες. Η έλλειψη κινήτρων κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών είχε αρνητικό αντίκτυπο στη βιομηχανία και άσκησε μεγαλύτερη πίεση στην αγορά. Αυτό συνέπεσε με τη μείωση της ικανότητας των καταναλωτικών δαπανών.

Από το 2014, ο δείκτης χρηματοοικονομικής μόχλευσης των πολιτών (χρέος/αποταμίευση) αυξήθηκε από 46% σε 63%, γεγονός που σημαίνει ότι οι καταναλωτές έχουν απλώς λιγότερα χρήματα για να δαπανήσουν.

SUV sales 2018

Υπήρξαν επίσης μερικές σημαντικές αλλαγές στην κινεζική αγορά SUV. Η General Motors έχασε τη θέση της ως κορυφαία εμπορική επωνυμία με τα δημοφιλή μοντέλα Baojun και Buick, καθώς οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά 9%, υποβιβάζοντάς την στην τρίτη θέση.

Η κορυφαία θέση καταλήφθηκε λοιπόν το 2018 από την Geely. Τα νέα SUV της Lynk & Co και τα καλά αποτελέσματα ορισμένων μοντέλων της Geely και του Volvo XC60 αύξησαν τις πωλήσεις από 678.800 μονάδες το 2017 σε 943.000 μονάδες πέρυσι. Άλλοι νικητές της χρονιάς ήταν οι Hyundai-Kia και το VW Group.

SUV sales 2018

Οι ΗΠΑ ήταν η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά και, σε αντίθεση με την Κίνα, όλες οι αυτοκινητοβιομηχανίες της παρουσίασαν αύξηση πωλήσεων. Η GM διατήρησε το προβάδισμα, αλλά έχασε μερίδιο αγοράς, μαζί με τις Ford, Toyota, Nissan και Honda. Η FCA, η δεύτερη στην κατάταξη, κέρδισε μερίδιο χάρη στο νέο Jeep Compass και στο Wrangler. Η Hyundai-Kia, το VW Group, η Subaru, η Mazda και το BMW Group ήταν μεταξύ των άλλων νικητών. Το Toyota RAV4 ήταν το SUV με τις καλύτερες πωλήσεις στις ΗΠΑ.

Η Ευρώπη ήταν η τρίτη μεγαλύτερη αγορά SUV με 5,4 εκατ. μονάδες, αυξημένη κατά 18%. Ωστόσο, η Ευρώπη εξακολούθησε να βρίσκεται πίσω από τις ΗΠΑ και την Κίνα όσον αφορά τη διείσδυση στην αγορά.

SUV sales 2018

Η κατάταξη ανά μοντέλο εισήγαγε ένα νέο επικεφαλής στην κατηγορία. Παρά την ηλικία της, η τέταρτη γενιά του Toyota RAV4 κατάφερε να αναρριχηθεί στην πρώτη θέση και να γίνει το παγκόσμιο best-selling SUV το 2018. Η ώθηση αυτή ενισχύθηκε από την αυξημένη ζήτηση στις ΗΠΑ και στην Κίνα, τις μεγαλύτερες αγορές της.

Το Nissan X-Trail/Rogue, το οποίο ήταν επικεφαλής στην κατάταξη το 2016 και το 2017, σημείωσε μείωση 6% στις πωλήσεις του ύστερα από ισχυρή πτώση στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. Αντίθετα, το ομογάλακτό του, το Nissan Qashqai/Rogue Sport, κατέλαβε την έκτη θέση της κατάταξης, σημειώνοντας αύξηση 13%. Τα μοντέλα με επίσης ισχυρή βελτίωση της θέσης τους ήταν τα Mazda CX-5, Kia Sportage, Chevrolet Equinox και το Jeep Compass.

SUV sales 2018

Τι αναμένεται να συμβεί εφέτος;
Βαδίζουμε προς αβέβαιες εποχές όσον αφορά το εμπόριο και τους κανονισμούς. Το άμεσο αποτέλεσμα είναι η μείωση της εμπιστοσύνης των καταναλωτών, η οποία ενδέχεται να επηρεάσει τις πωλήσεις αυτοκινήτων στις μεγαλύτερες αγορές του κόσμου. Παρόλα αυτά, τα SUV αναμένεται να αντισταθούν σε αυτή την αναταραχή, καθώς συνεχίζουν να εξελίσσονται για να προσελκύσουν περισσότερους πελάτες. Εκτός από την άφιξη νέων τεχνολογιών και περισσότερων ηλεκτρικών μοντέλων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εργάζονται για τη διεύρυνση της υφιστάμενης προσφοράς με την προσθήκη άλλων υποκατηγοριών. Αυτές περιλαμβάνουν τα μαζικά κουπέ SUV (όπως το Renault Arkana ή το FΙΑΤ Fastback) και τα αστικά B-SUV. Εναλλακτικά, θα υπάρξουν και οι κατασκευαστές που θα τοποθετηθούν κάτω από τα μικρά SUV, με A-SUV, που αναμένεται να απευθύνονται σε πολλούς καταναλωτές στην Ευρώπη, στην Ινδία και στη Βραζιλία.

Ακολουθήστε το DRIVE στο Google News και τα Social Media
 

Google NewsFacebookTwitterInstagramYouTube