Η Βραζιλία ποντάρει στα EV για να αναζωογονήσει την εθνική παραγωγή
Ενώ η αυτοκινητοβιομηχανία στη Βραζιλία κατέρρευσε ύστερα από την κρίση του Covid-19, ο αριστερός πρόεδρος Luiz Inácio Lula da Silva επιδιώκει να αναδιαρθρώσει την αγορά με βάση τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Η Βραζιλία, η έκτη μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στον κόσμο, γνώρισε πολλές αποτυχίες με τη βιομηχανία της ύστερα από την αποχώρηση πολλών ιστορικών κατασκευαστών.
Η Ford εγκατέλειψε το βραζιλιάνικο έδαφος το 2021, ενώ η Mercedes-Benz ανακοίνωσε το 2023 τη λήξη των συμβάσεων με 1.200 εργαζομένους για αρκετούς μήνες. Ο Jair Bolsonaro, ο πρώην ένοικος του Palais de l’Aurore όπως λέγεται το του προεδρικό μέγαρο, δεν έκανε τίποτα για να προστατεύσει την αυτοκινητοβιομηχανία της χώρας.
Κρατική βοήθεια, φορολογικές εκπτώσεις για τους κατασκευαστές, η Βραζιλία κάνει τα πάντα για να αποκαταστήσει την εικόνα του κλάδου
Με τον πληθωρισμό και τη γενικότερη οικονομική κρίση που διέρχεται η χώρα, η αγορά του αυτοκινήτου αντιμετωπίζει κρίση ζήτησης. Τα νοικοκυριά έχουν σαφώς άλλα πράγματα να σκεφτούν κατά προτεραιότητα από την αγορά αυτοκινήτου. Ωστόσο, η χώρα έχει την ικανότητα να παράγει 4,5 εκατομμύρια οχήματα ετησίως. Το 2023, μόλις δύο εκατομμύρια αυτοκίνητα άφησαν πίσω τους τα εργοστάσια της Βραζιλίας. Με αυτή την κατάσταση να σοβεί, κινδυνεύουν 1,2 εκατ. θέσεις εργασίας.
Η νέα κυβέρνηση του Luiz Inácio Lula da Silva δεν το βλέπει έτσι. Για αρκετούς μήνες, η Βραζιλία προσπαθεί να επανεκκινήσει την εθνική αυτοκινητοβιομηχανία και βασίζεται στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για να το κάνει. Ο τομέας των μεταφορών αντιπροσώπευε το 43% των εκπομπών CO2 στη Βραζιλία το 2021. Έχοντας επίγνωση του φαινομένου, ο νέος πρόεδρος της Βραζιλίας αποφασίζει να χορηγήσει μεγαλύτερες εκπτώσεις σε λιγότερο ρυπογόνα οχήματα.
Ένα σχέδιο που ονομάζεται «Mover» θα τεθεί σε εφαρμογή από την προσεχή Δευτέρα, 8 Ιανουαρίου 2024. Στόχος του είναι η επέκταση του προγράμματος Rota 2030, το οποίο με τη σειρά του στόχευε να επιταχυνθεί η υιοθέτηση ηλεκτρικών μοντέλων στη Βραζιλία. Μέσω της φορολογικής ενίσχυσης, η κυβέρνηση θέλει να ενθαρρύνει τους κατασκευαστές να μειώσουν την τιμή πώλησης των βασικών μοντέλων τους. Η Βραζιλία θα αναγκάσει επίσης τους κατασκευαστές να χρησιμοποιούν ένα ορισμένο ποσοστό ανακυκλωμένων εξαρτημάτων για την παραγωγή αυτοκινήτων.
Ορισμένες μάρκες ποντάρουν ισχυρά σε αυτή την τεράστια αγορά. Αυτή είναι για παράδειγμα η περίπτωση της BYD, η οποία σχεδιάζει να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο σε βραζιλιάνικο έδαφος, σε πρώην βιομηχανική μονάδα της Ford. Ή η Volkswagen που λάνσαρε μερικά από τα κορυφαία ηλεκτρικά μοντέλα της στη χώρα.
Παράλληλα με την αναδιάρθρωση της αγοράς αυτοκινήτων, η Βραζιλία θα επιβάλλει πράσινο φόρο.
Συνολικά οι κατασκευαστές που δραστηριοποιούνται ή θα δραστηριοποιηθούν στη Βραζιλία θα ενισχυθούν με 3,5 δισ. ευρώ.